Zoeken

Vervoerders van duiven verwachten verhoging van de transportprijzen in 2019

Het sportseizoen 2018 zit erop, maar bij de vervoerders van onze duiven worden op dit ogenblik de duizenden manden gezuiverd en hersteld. Tussen al die klussen door gaat de aandacht ook naar de berekening van de kostprijs voor volgend jaar. Bij de transporteurs is te horen dat het volgend jaar allemaal een stuk duurder kan worden.

Over het algemeen werden dit jaar minder duiven ingekorfd dan vorig jaar. De daling is in de meeste gevallen niet bijster groot, maar toch weerspiegelt dat gegeven zich ook in de inkomsten voor de transporteurs. Minder duiven betekent immers ook minder manden en dus minder reisgeld. Het wordt afwachten of de transporteurs volgend seizoen hun prijzen zullen verhogen of niet. “We wachten af hoe de vluchtkalender er zal uitzien, maar zoals het er nu uitziet, kunnen we een prijsverhoging niet uitsluiten. De prijzen voor de diesel swingen momenteel de pan uit, en dan heb je ook nog de kilometerheffing die ons dit jaar al fors parten heeft gespeeld,” zegt Hubert Meyers van de Limburgse Verzendingsdienst, die 4.500 manden heeft. Daarvan staan er momenteel 2.800 in de loods van deze vzw en zijn er 1.358 in de loop van het jaar gebruikt. Eerste klus: de controle op gebreken en het zuiver maken waarbij opvalt dat er een aantal bodems hersteld of vervangen moeten worden. Daarna kan het eigenlijke herstelwerk beginnen, van slotjes repareren tot laswerken.


De meeste manden moeten eerst grondig gereinigd worden.


Hubert Meyers: “Bij de reparatie komen heel wat laswerken kijken.”

De Limburgse Verzendingsdienst beschikt over 2 trekkers, waarvan de oudste intussen 1,5 miljoen kilometers op de teller heeft staan en dus aan vervanging toe is. Verder zijn er 4 camions, waarvan 1 in combinatie, die dus naast het transport van aluminium manden ook plastieken manden kan vervoeren. Ze kunnen 108 tot 180 korven aan.
Meest indrukwekkend zijn de vier cabine expressen: 2 voor 224 en 2 voor 244 manden. In geval van 2 nachten korf kunnen daarin resp. 200 en 218 manden gestapeld worden. De gewone camions worden gebruikt voor de eigenlijke ophalingen in de lokalen, waarna de manden met de duiven in de loods worden overgezet in de cabine expressen.
Hubert Meyers: “Het einde is in zicht, de camions zelf worden ook nog allemaal ontsmet. Daarna pakken we de omgeving rond de loods aan. En kijken we alweer uit naar het nieuwe seizoen.”


Deze tabel toont het verloop van het aantal verzonden manden van 1976 tot 2017.

In de topjaren vervoerde de Limburgse Verzendingsdienst bijna 40.000 manden, nu is dat aantal tot een stuk onder de helft gedaald. Het exacte cijfer voor 2018 is nog niet gekend.