Zoeken

Pigeons For Life editie 2019: 44 duiven van 44 gulle schenkers leveren samen 85.925 euro op voor deze 6 goede doelen

Voor de 3e keer op rij engageert PIPA zich om een veiling voor het goede doel te ondersteunen. Dit keer gaat het om een XL-editie want maar liefst 44 topliefhebbers toonden zich bereid om een duif te schenken! Maak nu kennis met de goede doelen van dit jaar.

44 binnen- en buitenlandse topliefhebbers bezorgden op vraag van PIPA een topschenking ten voordele van het goede doel.
Vanaf maandag 18 november tot maandag 2 december 2019 loopt de veiling Pigeons For Life op PIPA.

Dit zijn de 6 goede doelen voor 2019:

  • vzw Kleine Held
  • Coda vzw
  • vzw Kruiskenshoeve
  • Hand in hand, samen tegen reuma
  • Aalternatief vzw
  • 100 km run ten voordele van Kom op tegen Kanker

Aan de hand van 5 vragen stellen we ze hier aan u voor.

 

vzw KLEINE HELD

Wat is vzw Kleine Held?
Sofie D'Hondt, oprichtster van de Kleine Held legt uit waar deze vzw precies voor staat en wat ze doen: "Als eerbetoon aan mijn eigen kleine held Noor* heb ik de vzw Kleine Held opgericht. Wij schenken gratis startpakketjes aan ouders van prematuren en zieke pasgeborenen. In elk pakketje zit er een body, mutsje, couveusedekentje, wikkeldekentje, geurdoekje en mini-vlaggenlijn. Alles wordt handgemaakt door een team van een 100-tal vrijwillige naaisters. Op die manier willen we de ouders een lichtpuntje schenken in een emotioneel zware en heftige periode en voor een thuisgevoel zorgen in die kille ziekenhuisomgeving.

Onze VZW bestaat nog maar 2 jaar. Toch zijn we op korte termijn uitgegroeid van een kleinschalig projectje tot een nationale vzw. We zijn intussen bekend op alle grote NICU-afdelingen in gans Vlaanderen en Brussel. Momenteel krijgen we gemiddeld 2 à 3 aanvragen per dag. Elk pakket kost ons gemiddeld 50 euro.

Noor is prematuur geboren op 32 weken en 3 dagen. Omwille van het Mobiussyndroom heeft ze 7 maanden op de NICU gelegen van het AZ Sint-Jan in Brugge. De oorzaak was het verlies van haar tweelingzusje vroeg in de zwangerschap. Gezien dit net rond de periode van de aanleg van het centrale zenuwstelsel en de hersenstam was, is er iets fout gelopen bij de bevloeiing van de hersenstam waardoor die onderontwikkeld was. In de hersenstam zitten alle levensnoodzakelijke functies zoals ademen en slikken. Van in het begin tot op het allerlaatste moment heeft ze gevochten met alles wat ze in zich had. Jammer genoeg werd het een oneerlijke strijd. Een gevecht dat ze gewoon niet kon winnen. Op 13/1/2015 hebben we beslist om haar eindelijk de rust te gunnen die ze zo verdiende en waar ze zo naar verlangde. De moeilijkste en tegelijk ook de meest liefdevolle beslissing die we ooit hebben moeten nemen."

Haar volledige verhaal kan je vinden op onze website: www.kleineheld.be

Welke initiatieven nemen jullie?
Wij organiseren regelmatig naaiworkshops en naaidagen. Gezien het voor de meest kwetsbare baby'tjes is, zijn er strenge voorwaarden aan verbonden. Om die reden vinden we het belangrijk dat onze naaisters hier ook de gepaste opleiding voor krijgen.

Net als elke ouder hebben wij ook nog heel wat toekomstdromen voor 'onze dochter met wilde kuren' zoals we onze vzw zelf noemen. Voor ons is het ook echt ons kindje.

- Onze eigen mijlpaalkaarten voor prematuren:
Dankzij deze mijlpaalkaarten kunnen de ouders alle belangrijke mijlpalen vastleggen op foto. Zo hebben ze meteen ook een blijvende herinnering voor later.

- Een jaarlijkse terugkomdag per provincie voor alle ouders die een pakketje ontvangen hebben van ons:
Omdat we aan den lijve ondervonden hebben dat de ouders niet alleen nood hebben aan steun van lotgenoten tijdens hun verblijf op neonatologie maar vooral ook daarna. Buitenstaanders denken nog al te vaak dat alles stopt bij thuiskomst en dat je er dan maar niet meer over moet 'zeuren'. Het tegendeel is waar. Dan begint het verwerkingsproces pas. Bovendien komen er bij een vroeggeboorte vaak ook heel wat medische problemen/complicaties kijken.

- Meer aandacht voor broertjes en zusjes:
Wanneer je pasgeboren kindje direct na de geboorte opgenomen wordt op neonatologie is dat ingrijpend voor het hele gezin. Broertjes en zusjes snappen vaak niet wat er aan de hand is. Als je het door hun ogen bekijkt, verandert er ook nogal wat: de baby die in mama’s buik zat is geboren, maar blijft in het ziekenhuis. Mama en papa zijn uit hun normale doen: gespannen, moe en soms ook verdrietig. Ineens hebben ze minder tijd en zin om te spelen. Regelmatig komt er oppas of visite thuis. De baby is het gesprek van de dag. En dan zijn er ook nog de regelmatige bezoekjes aan het ziekenhuis. Bovendien gaat ook daar alle aandacht weer naar de baby.

Om die reden willen we hen graag een zorgenvriendje schenken dat even al hun zorgen wegneemt.

Hoe en waar kunnen mensen bij jullie terecht?
De ouders of familie/vrienden/vroedvrouwen/verpleegkundigen kunnen een gratis, persoonlijk startpakketje op maat aanvragen via het aanvraagformulier op onze website. Zo hebben we meteen alle gegevens die we nodig hebben. We schenken de pakketjes volledig gratis. We vragen enkel 6 euro voor de verzendkosten.

Daarnaast kunnen de ouders ook ten allen tijde bij ons terecht als ze nood hebben aan een babbel of een duwtje in de rug. Voor praktische vragen kunnen ze ook altijd terecht bij de vroedvrouw uit onze raad van bestuur die op de dienst neonatologie werkt in het AZ Alma in Eeklo.

Hoeveel medewerkers telt jullie team en wat zijn de verschillende taken of functies van deze medewerkers?
Ons team bestaat uit een 100-tal vrijwillige naaisters. Het bestuur ziet er als volgt uit:

  • Sofie D'Hondt: Oprichtster, coördinator en voorzitter.
  • Evelien Roegiers: Oprichtster, ondersteunende functie en praktisch advies vanuit haar rol rol als vroedvrouw op de dienst neonatologie

Hoe kunnen mensen jullie, naast de veiling op PIPA, rechtstreeks steunen?
De mensen kunnen ons op verschillende manieren steunen:

CODA vzw

Wat is Coda?
Coda vzw is een palliatief centrum in Wuustwezel (Antwerpse Noorderkempen)

Welke initiatieven nemen jullie?
Coda vzw heeft  een aantal zogenaamde erkenningen te weten een MBE (multidisciplinaire begeleidingsequipe) waarbij personen in een palliatieve context in de thuissituatie ondersteund worden, een Netwerk Palliatieve Zorg Noorderkempen (Een netwerk palliatieve zorg is een pluralistische organisatie en heeft als doel de uitbouw van de palliatieve zorg in een regio te ondersteunen door informatie, vorming, samenwerking),  een palliatief Dagcentrum ( voor de opvang van palliatieve patiënten (gasten) gedurende één of meerdere dagen per week) en een Hospice (8 ziekenhuisbedden voor de residentiële opvang van palliatieve patiënten in de terminale fase). Tenslotte hebben we een (niet gesubsidieerde) Rouwzorgwerking die als een 'deken' over de andere onderdelen ligt en waar alle afdelingen gebruik van kunnen maken tijdens het verblijf maar ook nadien (voor nabestaanden) specifieke begeleiding en ondersteuning voorzien wordt (rouwzorg-groepen).

Hoe en waar kunnen mensen bij jullie terecht? 
Ofwel gaan we naar onze clienten/gasten/patienten vanuit onze MBE (thuiszorgequipe) ofwel komen deze patienten/gasten naar ons palliatief centrum in Wuustwezel toe.

Hoeveel medewerkers telt jullie team en wat zijn de verschillende taken of functies van deze medewerkers?
We hebben een 20-tal professionele en circa 120 vrijwillige medewerkers die zowel in de zorg en ondersteuning actief zijn, als op vlak van administratie, boekhouding, rouwzorg, tuinonderhoud, keuken, ...

Hoe kunnen mensen jullie, naast de veiling op PIPA, rechtstreeks steunen?
Coda vzw is door het Ministerie van Financien erkend om fiscale attesten uit te reiken. We hebben hiertoe een specifieke giftenrekening waar gulle gevers op kunnen storten. Zie ook onze website www.coda.care of onze Facebookpagina.

 

vzw KRUISKENSHOEVE

Robert Accoe is bezieler van het project de Kruiskenshoeve. Hij vertelt waar ze voor staan en waar ze zich op focussen.

Wat is de Kruiskenshoeve?
Een boerderij op rust (was van mijn ouders) waar wij sinds 16 jaar een time-out project voor kinderen en jongeren (8-18 jaar) hebben van gemaakt. De boerderij is gelegen te St-Laureins, Kruiskenstraat 7. Kinderen en jongeren die het moeilijk hebben en vaak reeds in een instelling geplaatst zijn of op school geschorst zijn. Kunnen hier enkele of meerdere dagen tot rust komen om zich samen met ons, in de natuur en met de aanwezige dieren te herbronnen.

Welke initiatieven nemen jullie?
Bij ons staan de jongeren (dagelijks 3 à 4) centraal. Hij/zij wordt bij alle activiteiten en taken betrokken. De dieren verzorgen, moestuin onderhouden, koken en vele seizoensgebonden activiteiten zoals fruit plukken, hout zagen (we verwarmen met hout), zwerfvuil opruimen, maar eveneens een aantal taken bij natuurpunt.

Hoe en waar kunnen mensen bij jullie terecht?
Ikzelf werk er dagelijks als vrijwilliger (gepensioneerd politieinspecteur) en ben ter plaatse of via gsm: 0473 89 46 80 en e-mail: to.kruiskenshoeve@gmail.com steeds te bereiken.

Hoeveel medewerkers telt jullie team en wat zijn de verschillende taken of functies van deze medewerkers?
Wij hebben twee halftijdse, betaalde, medewerkers en een zestal vrijwilligers die wekelijks een halve dag of meer mee komen helpen naargelang de activiteiten maar eveneens de administratie van de vzw op zich nemen.

Hoe kunnen mensen jullie, naast de veiling op PIPA, rechtstreeks steunen?
Iedereen die ons wil steunen nodigen wij graag uit of wij gaan bij hen op bezoek om  een woordje uitleg te geven over onze werking. Zij mogen zelf mee bepalen wat of hoe zij wensen te steunen. Meer info vind je op de website van de Kruiskenshoeve.

 

Aalternatief

Wat is Aalternatief?
Aalternatief vzw bouwt aan een woonzorgproject voor een 12-tal jongeren met een handicap. Elke ouder droomt van een mooie toekomst voor zijn kind. Bij ons, als ouders, is dat niet anders. Alleen zijn onze kinderen net iets anders. Onze kinderen hebben een handicap.

Nog meer dan andere ouders vragen wij ons af: wat als ze binnenkort volwassen zijn? Wat na school? En vooral: wat als wij er later zelf niet meer zijn? Als ouder laten die vragen je nooit los. De toekomst van jongeren met een handicap is vandaag ook onzeker. Vlaanderen telt veel prima dagcentra, woon- en zorgvoorzieningen voor personen met een beperking. Helaas bestaan er ook lange wachtlijsten. Daarom beslisten wij, een groepje ouders, om samen op zoek te gaan naar een alternatief. Meer nog, om samen zelf aan een toekomst te bouwen voor onze kinderen.

Welke initiatieven nemen jullie?
Met Aalternatief willen we voor hen na school een nieuwe thuis creëren waar ze met prima zorg worden omringd. Een plek waar ze, samen met leeftijdsgenoten, kunnen deelnemen aan een stimulerende dagbesteding. Kortom, een waardevol alternatief voor hun huidig nest.

Onze kinderen hebben allemaal een motorische en/of licht tot matig mentale beperking. Enkele zijn ondertussen 21 jaar, een leeftijd waarop de zoektocht naar een perspectief na school dus heel concreet wordt.

Ons project zal worden gehuisvest op de site van de huidige bibliotheek van Aalter die binnenkort leeg komt te staan. Een unieke locatie in een historisch gebouw dat zich architecturaal uitstekend leent om een brug te slaan tussen heden en verleden. We zullen deze site grondig renoveren. We streven met ons project naar een maximale inclusie van onze jongeren in de samenleving. Dankzij deze unieke site kunnen we onze doelstelling realiseren en een pilootproject vormen voor Vlaanderen. De site wordt een venster op de wereld voor onze jongeren en omgekeerd. De site is prima gelegen. Dichtbij het centrum, maar toch ook rustig en groen. We mikken op een goede inbedding van deze nieuwe thuis in de gemeente. Zo kunnen onze jongeren zich er integreren en actief deelnemen aan het lokale leven. In de regio Deinze-Aalter-Drongen, dichtbij de huidige thuis, kunnen onze kinderen ook hun opgebouwd sociaal netwerk behouden.

Onze droom is dus nog niet meteen gerealiseerd, maar ons einddoel is duidelijk: het welzijn van onze kinderen verzekeren. Dat moeten we gewoon doen!

Hoe en waar kunnen mensen bij jullie terecht?
Momenteel zijn er in ons project al 6 jongeren. Wie interesse heeft voor zijn/haar kind in ons woonproject kan zeker en vast contact met ons opnemen. We starten heel binnenkort met de uitbreiding van onze groep tot 12 jongeren. Je kan hiervoor een mailtje sturen naar fo@an.ibtent earifela.

Hoeveel medewerkers telt jullie team en wat zijn de verschillende taken of functies van deze medewerkers?
Het project telt geen enkele vaste medewerker; We zijn momenteel met een team van 6 gezinnen die hun schouders zetten onder dit project. Alle ouders zijn vrijwilligers. We kunnen uiteraard alle hulp gebruiken. Maar zeker ook van bedrijven die ons kunnen helpen met de financiële en praktische realisatie van ons woonproject.

Hoe kunnen mensen jullie, naast de veiling op PIPA, rechtstreeks steunen?
Dat kan zeker. We zijn sinds kort erkend als sociaal project. Dat betekent dat je bij elke gift van meer dan 40 euro een fiscaal attest krijgt. Je kan ons steunen op volgend rekeningnummer: BE75 0018 0989 9051

Met Aalternatief nemen wij, ouders, de toekomst van onze kinderen in eigen handen.  Dit betekent dat we de regie willen voeren over de opstart en realisatie van ons woonzorgproject, en nadien ook willen waken over de continuïteit. Op die manier willen we de levenskwaliteit van onze kinderen (blijven) garanderen.

We kunnen dit echter niet alleen. Enkel met de steun en hulp van velen,  professionals, vrijwilligers en sympathisanten, hebben we kans op slagen. Een hartelijke dankjewel alvast voor jullie steun! Meer weten: aalternatief.be.

 

Hand in hand, samen tegen reuma

Wat is Hand in hand, samen tegen reuma?
Heel wat Belgen hebben te maken met reuma. Wij staan in voor de fondsenwerving van het Fonds voor Wetenschappelijk Reumaonderzoek (FWRO), dat in 1999 werd opgericht binnen de Koninklijke Belgische Vereniging voor Reumatologie (KBVR). Door de financiële steun -waar wij dus werk van maken- kan het fonds onderzoek doen en diverse activiteiten organiseren.

Weinig gebieden binnen de geneeskunde hebben de laatste jaren een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt als de reumatologie: op het gebied van kennis over de ziekte, de diagnose, de behandeling en zorg in brede zin. Deze evolutie gebeurt wereldwijd en is het resultaat van alle individuele bijdragen van duizenden onderzoekers en zorgverleners over de hele wereld.

Ook in België wordt er enorme vooruitgang gemaakt, met name dankzij het Fonds voor Wetenschappelijk Reumaonderzoek.

Welke initiatieven nemen jullie?
Verschillende werkgroepen werken samen aan nationale initiatieven om kennis en ervaring op verschillende gebieden te verbeteren. Ze worden levendig gehouden door gepassioneerde reumatologen die zich op vrijwillige basis inzetten om het onderzoek te bevorderen.

Elk jaar organiseert de Koninklijke Belgische Vereniging voor Reumatologie een congres. Het tot stand brengen van dit congres is erg belangrijk en ook hier werken wij dan ook graag aan mee.

Hoe en waar kunnen mensen bij jullie terecht?
Je kan steeds contact met ons opnemen via de contactpagina op onze website en via Fondsenwervers Gerd en Danny.

Hoeveel medewerkers telt jullie team en wat zijn de verschillende taken of functies van deze medewerkers?
Een volledig overzicht hiervan vind je hier.

Hoe kunnen mensen jullie, naast de veiling op PIPA, rechtstreeks steunen?
Alle manier om ons te steunen, naast de veiling via PIPA, staan hier opgelijst. Bij vragen, aarzel niet om ons te contacteren.

 

100 km run t.v.v. Kom op tegen Kanker

 

Als laatste is ook de 100 km run dit jaar een goed doel. Anders dan de 5 voorgaande doelen, valt dit doel niet onder de vlag van de Warmste Week. Dit goede doel staat op zichzelf én er staat ook nog iets tegenover! Zo zullen een aantal PIPA-medewerkers op zondag 22 maart in een groep van 4 samen 100 kilometer lopen. PIPA brengt zo 2 groepen aan de start zodat er 2 x 2500 euro naar Kom op tegen Kanker kan gaan. Noteer de datum alvast in uw agenda en kom het PIPA-loopteam in Knokke-Heist aanmoedigen. Meer info lees je hier: https://www.de100kmrun.be. Later komen we hier zeker nog op terug.

Klik hier om naar de veiling te gaan.