Top van Zuid-Holland blijft innovatief met hun duivenbus

Ton Wolvers, Dick van Seggelen, Yong Lin, Jiabin Lin, Bas en Gerard Verkerk bundelen gedachtes voor iets unieks!

Aanleiding

Bas Verkerk, de topper van Nederland, liep al langer tegen het probleem aan, dat een aanhanger voor de duiven veel problemen geeft. Er is niet voldoende verluchting aanwezig, het wordt snel warm in een kleine ruimte met veel duiven en ook de hoeveelheid duiven is lastig te plaatsen in een duivenaanhanger. Bas is een echte denker en zat al aan een bestelwagen te denken, toen plots zijn moeder met een idee kwam. Ma Verkerk dacht aan een “brancardsysteem”, zoals je die vaak in ambulances ziet. De duivenmanden konden dan in en uit de bus geschoven worden en zo gebruikt worden met opleren en inkorven. Bas was er nog niet helemaal uit en raakte een tijd later in gesprek met Ton Wolvers. Dick van Seggelen en Ton Wolvers spelen de laatste jaren enorm hard in afdeling 5 onder de naam Seggelen/Wolvers en herkenden de problemen die Bas had ook meteen. Ton Wolvers had direct een naam in gedachten en besloot contact op te nemen met Frans Zwartjes, met het idee om een duivenbus te ontwikkelen. Frans heeft een eigen carrosseriebedrijf, Zwartjes bv. en voor Frans is geen uitdaging te moeilijk. Al ruim 100 jaar levert zijn bedrijf vakwerk en ook voor deze klus was zijn enthousiasme direct getrokken.

Het idee

Frans was vanaf het begin ontzettend enthousiast en samen met de bovenstaande personen werd er een geweldig plan bedacht. De bedoeling was om een soort brancardsysteem te maken met duivenmanden, zodat de manden makkelijk in en uit de bus verplaatst konden worden. Door middel van een uitschuifbare baan, kan er een frame met duivenmanden uit de bus worden getrokken en heb je alle duivenmanden in of uit de bus. De manden kun je vervolgens uit het frame halen en in het hok gebruiken om je duiven in de manden te doen.

Het eerste probleem waar mee afgerekend moest worden, was het gewicht van de duivenmanden en de duiven die er natuurlijk in gaan komen. Frans Zwartjes heeft hier een geweldig technisch systeem voor bedacht, zodat de baan sterk genoeg is om het frame met inhoud te dragen. Het is zelfs mogelijk om de achterkant van de bestelbus omhoog en omlaag te doen, zodat de baan precies waterpas staat. Het is nodig dat het frame recht staat, anders zitten de duiven scheef of krijgen ze niet allemaal water. Yong en Jiabin Lin hebben de bus heel veel getest en waren meteen al razend enthousiast, net zoals Dick van Seggelen en Bas Verkerk zelf. Dit was de uitvinding waar ze al zolang naar op zoek waren geweest en er werd meteen met alle nadelen van een duivenaanhanger afgerekend. Vooral de mogelijkheid om de duiven te laten drinken, de manden er stuk voor stuk uit te halen en het feit dat er een perfecte elektrische verluchting in zit, was voor de mannen reden om de bus nog verder te perfectioneren. De witte kleur van de bus zorgt ervoor dat de temperatuur goed blijft en voor duiven is dit van groot belang.

Na het prototype duivenmand, is er nog gewerkt aan de afwerking, moertjes uitzoeken die niet los kunnen komen, kijken naar de ideale maten en de juiste afstelling van het frame. Revicon is de maker van de manden en in overleg met hen, is er gekozen voor een standaardmaat duivenmand. Voor Revicon is het geen probleem om alles naar gewenste maat te maken.

Voordelen

• Duiven zitten in vergelijkbare manden als op de vluchten
• Duiven worden nooit meer blootgesteld aan de hitte
• Duiven leren al vroeg in de mand drinken en dat heeft grote voordelen op de vlucht
• Duiven hebben altijd een perfecte verluchting in de bus
• Als liefhebber word je niet meer blootgesteld aan duivenstof in de auto
• Het systeem is los te plaatsen in iedere willekeurige bus, maar ook een kant en klare bus is te bestellen
• Veel verenigingen moeten de duiven bij een andere club aanleveren. Als vereniging kun je een systeem in een bus laten inbouwen en zodoende de duiven goed aanleveren.
• Als grote liefhebber kun je makkelijker duiven naar de club brengen
• Ideaal om duiven op te leren en jonge duiven aan het vervoer te laten wennen, ook als vereniging zijnde
• Prima in te bouwen in een bus die u nu al heeft