PIPA blijft vernieuwen

KNESSELARE – Wanneer quasi iedereen in de duivenwereld met zijn snoet richting het komende nationale duivenspel gericht staat, hebben wij een afspraak gemaakt met de kerels achter Pigeon Paradise, om een analyse te maken van het afgelopen ‘veilingjaar’.

We spraken af in een restaurant in de omgeving van Gent voor een hapje en een babbel die uiteindelijk een paar uur heeft geduurd. We ontmoeten daar Nikolaas, Thomas & Carlo Gyselbrecht & Thomas Van Cauwenberghe. Het 4- koppig leidinggevend team achter het succesverhaal van kortweg ‘PIPA’.

“Wij letten vooral op peper en zout, zoals Peter Goossens zou zeggen.” (Nikolaas Gyselbrecht)

Nikolaas Gyselbrecht: “Waar is de tijd naar toe. In 1999 ben ik met de website PIPA – die toen nog gewoon Pigeon Paradise heette – begonnen. Simpelweg als een portaalwebsite. Iedereen die wou, kon zijn website linken aan de onze en omgekeerd. Op die manier kon je er eenvoudig en gemakkelijk websites van duivenliefhebbers waar ook ter wereld terugvinden en bezoeken. We hadden nooit gedacht dat onze website zou uitgroeien tot misschien wel het machtigste medium dat duivenland ooit gekend heeft. Jaar na jaar groeiden we. Enkele jaren terug kwam er de vraag om eventueel duiven te gaan verkopen via onze website. En we zijn begonnen. Heel kleinschalig. Met een paar duifjes. En op een mum van tijd waren ze weg. Verkocht naar het buitenland. We zijn dat dan gaan ‘bespelen’. Op heel korte tijd hebben we beseft dat duivensport nood had aan verkoop via internet. Het principe is simpel. We nemen foto’s van iedere duif, we plaatsen die op onze website en de klanten kunnen bieden tot een bepaalde tijd. Van zodra de duif verkocht en betaald is, wordt de duif op transport gezet naar het land van de klant. Dankzij een vertrouwensband die we gedurende tien jaar opgebouwd hebben, hebben we onze website kunnen opbouwen tot de absolute nummer één van de wereld in duivenverkopingen.”

Maar de tijd staat niet stil. Zeker niet in informaticaland...

Thomas Van Cauwenberghe: “Absoluut niet. Daarom werd het tijd om de website eens grondig te vernieuwen. Een nieuwe lay-out naast een makkelijker – logisch – systeem, waar zowat iedereen zijn weg in kan gaan vinden. Nu moest je echt goed thuis zijn om je ‘weg’ op onze website te vinden. Zoeken naar iets wat je zocht was niet altijd even makkelijk. En dat moest beter. Daarom stapten we richting enkele websitemakers en programmeurs. We hadden het concept in ons hoofd zitten. Het moest enkel nog uitgevoerd en geprogrammeerd worden.”

Nikolaas Gyselbrecht: “Uiteindelijk zijn we bij het grootste internetbedrijf van België terechtgekomen die ook de website van ‘De Redactie’ (de nieuwswebsite van televisiezender ‘één’, nvdr.) gemaakt heeft. Met vijf personen hebben ze er anderhalf jaar voor nodig gehad om alles op poten te krijgen. Zowel qua lay-out als qua software was het een ‘helse’ karwei. Maar ze hebben er echt iets ‘sjiek’ van gemaakt. Het zorgt ervoor dat de complete website van www.PIPA.be in een nieuw kleedje gestoken wordt. Het concept en het idee achter PIPA blijven wel dezelfde.”

Thomas Gyselbrecht: “We hebben maar één doel voor onze ogen en dat is de ‘gebruiker’ van onze website het zo aangenaam mogelijk maken om te vertoeven op onze website. Daarom hebben we bijvoorbeeld afgelopen veilingseizoen tijdens de winter onze nieuwe ‘veilingmodule’ gelanceerd. Naast het compleet vernieuwd uitzicht, zijn we ook gaan werken op het gebruiksgemak ervan. Het is niet altijd even makkelijk geweest om bepaalde ideeën om te zetten in de praktijk, maar bij deze toch even een dikke pluim naar ons team informatici. Wij vroegen met momenten misschien wel het meest onmogelijke, maar quasi alles hebben zij kunnen omzetten naar realistische mogelijkheden die nu aangeboden worden op onze website. Zo kun je nu ook rechtstreeks zelf je eigen bod inbrengen en op die manier ‘meebieden’ op alle duiven die te koop aangeboden worden op onze website. Een hele evolutie als je bekijkt dat het vroeger enkel kon per e-mail of per telefoon. Nu geef je, na goedkeuring van je account door het team, je eigen bod in. En word je nadien per email en/of sms via je gsm-toestel op de hoogte gehouden wanneer je bod overboden werd. Op die manier word je perfect op de hoogte gehouden van wat er reilt en zeilt op de veiling en meer bepaald op de duiven die jouw voorkeur dragen. We spitsen alles toe op het ultieme gebruiksgemak van onze module qua veilingen. Akkoord, wij als Belgen zien uiteraard de module in het Nederlands. Maar bijvoorbeeld in Amerika zal een Amerikaan dit helemaal in het Engels voor zijn neus geschoteld krijgen. Een Chinees zal alles in het Chinees zien. Een Japanner in het Japans, een Duitser in het Duits, enz.

Kortom: het systeem is volledig meertalig en weet automatisch waar onze klant, die naar de veiling surft, zich bevindt. Op heel korte termijn komen daar zeker nog 5 talen bij, zodat quasi ieder belangrijk duivenland in zijn eigen taal onze website en de veiling effectief kan lezen.”

“Op afstand een duif ‘voelen’, kan alleen bij PIPA” (Carlo Gyselbrecht)

Goed bezig...

Nikolaas Gyselbrecht: “We mogen niet klagen. Naast een uitgebreid netwerk van ongeveer 22 agenten in allerlei landen, hebben we 20 mensen (inclusief onszelf) vast in dienst.  Bovendien zijn er minstens nog een 10-tal free lancers die 50% of meer van hun tijd voor PIPA bezig zijn. Dan zit je al met een organisatie van meer dan 50 man! Zij zorgen ervoor dat PIPA een heuse merknaam genoemd mag worden. Echt, ze werken zich uit de naad om PIPA groot te maken. Het is een (h)echt team geworden waar we steeds op kunnen rekenen.”

Thomas Gyselbrecht: “We mogen het één en ander niet echt minimaliseren. Het uitgebreid netwerk achter PIPA, dat bijna een volledige internationale dekking heeft, is niet te onderschatten. Dat betekent bijna steevast dat de mensen, overal ter wereld, in hun eigen taal kunnen onderhandelen met iemand die ze ‘kennen’ of kunnen ‘vertrouwen’. Dat is heel belangrijk. Kijk maar naar ons, Vlamingen. Stel u voor dat wij moeten gaan onderhandelen in het Frans. We gaan ons ook minder comfortabel noemen dan wanneer we dit kunnen doen in het Nederlands en dan nog met iemand die we ‘kennen’. Net dat willen we bekomen met ons agentuurnetwerk. En het werkt, dat mag duidelijk zijn.”

Dat werkt inderdaad, want ondertussen breken jullie wel elk record. Quasi alles staat al op jullie naam: duurste duif ooit, hoogste totaalbedrag en hoogste gemiddelde.

Nikolaas Gyselbrecht: “Nogmaals: dit hebben we te danken aan al onze medewerkers. Onze eigen bedienden, naast ons netwerk van agenten. Zij zorgen ervoor dat PIPA gepromoot wordt. Human Capital is quasi alles voor een bedrijf, wij proberen onze mensen dan ook op en top te verzorgen, minstens 2 x per jaar doen we een activiteit samen. Af en toe eens een cadeautje, bvb. nu voor Pasen, etc.

Promotie gebeurt via de pers en via hun eigen netwerken van agenten. Want wees nu eerlijk: wat kunnen wij – als Europeanen – aan Aziaten gaan wijsmaken? Toch niks. Als je ginds geen voet aan de grond hebt, verkoop je er niks. Zo zijn wij ooit met Luna Lai aan boord gestapt. En via haar hadden we quasi alle ‘belangrijke’ contacten in China en Taiwan in onze achterzak zitten. Ondertussen hebben we naast Luna nog een hele hoop andere mensen in China die aan het werk zijn voor ons, waarvan ook 3 mensen full-time. (deze mensen doen aan after sales-service, vertalingen, klantencontacten onderhouden, registratie merknamen, ook een aantal technische zaken etc.) Maar ik kan het niet genoeg benadrukken: als je geen vertrouwensband opgebouwd hebt, krijg je geen duif van zo maar eventjes honderd-en-tien-duizend euro verkocht. En zeker geen gemiddelde van net geen tienduizend euro. Dr. Guo – de koper van de ‘Jonge Supercrack’ van Ludo Claessens à 110.000 EUR – is al jaren een vaste klant. Enkel omdat hij vertrouwen heeft in PIPA geeft hij dusdanig veel geld uit aan duiven. Dat is één van de vele kopers. Eén fout is voldoende om alles neer te halen. En dat beseffen wij maar al te goed. Daarom trachten we ook geen fouten te maken. We streven naar perfectie. Op alle vlakken. Zoals Peter Goossens,
 

“Dit jaar hebben we opnieuw een mijlpaal bereikt in ons bestaan als bedrijf” (Thomas Gyselbrecht)


de topkok van het driesterren restaurant ‘Het Hof Van Cleve’, het zou zeggen: de meesten vergeten het peper en zout op hun gerecht. Maar net dat zorgt voor de perfecte afwerking. De juiste dosis peper en de juiste dosis zout kan een gerecht zodanig anders doen smaken. Wel, ik denk dat dit zo’n beetje het geval is met PIPA. We streven naar afwerking. Naar perfectie. Daarom dat we heel vaak met ons team gaan samenzitten en objectief bekijken wat er kan en mag veranderen. Ook hebben we ondertussen een heel professionele bedrijfsstructuur uitgebouwd met een Raad van Bestuur, een managementteam, verschillende divisies met elk hun eigen teamleader die dan om de 2-3 weken hun eigen meeting hebben. Sinds kort mag ik ook met enige fierheid aankondigen dat de Hr. Dirk De Roose, mede-eigenaar en CEO van de ganse Groep Willy Naessens (waar 27 bedrijven in zitten met een geconsolideerde omzet van om en bij de 330 miljoen euro) 4 maal per jaar een hele namiddag met ons samenzit, als raadgever; hij is één van de meest succesvolle zakenmannen in België en als gepassioneerd duivenliefhebber kunnen we als PIPA beroep doen op zijn bedrijfservaring om ons eigen bedrijf verder uit te bouwen.”

Carlo Gyselbrecht: “Zo hebben we sinds kort een puntensysteem opgebouwd dewelke er voor kan zorgen dat de klant op afstand de duif kan ‘voelen’. Het lijkt nogal surrealistisch, maar via het puntensysteem bepalen we exact hoe de duif er uit ziet. De beenderstructuur, de pluimage, de spieren, enz. Quasi alles wordt besproken. Positief of negatief: het staat in het ‘puntenboek’.”

Thomas Gyselbrecht: “Enkel en alleen op die manier kunnen we er voor zorgen dat de klant ook effectief tevreden kan zijn over zijn aankoop. Honderd procent. Want hij heeft de duif kunnen ‘voelen’ door onze handen. Iedere veilingwebsite geeft een foto weer van de duif en het oog, maar meestal stopt het daar. Ook hier wilden we uiteraard verder gaan en sturen we telkens opnieuw medewerkers op pad die speciaal ‘opgeleid’ zijn in het beschrijven van een duif. Juist, een duif op ‘afstand voelen’, kan – volgens mij – alleen bij PIPA”.

En daar stopt het niet. Ook ‘offline’ verkopen jullie een pak duiven.
Nikolaas Gyselbrecht: “Klopt. Offline, daarmee willen we zeggen 'niet op het internet', worden er minsten evenveel of nog meer duiven verkocht. Klanten, wereldwijd, die ons de opdracht geven om bepaalde duiven te kopen voor een bepaald budget. Zo gaan we ieder jaar op pad voor de aankoop van diverse nationale en internationale winnaars. Ik vermoed dat PIPA vorig jaar zowat alle prestigieuze asduiven en nationale winnaars gekocht heeft. Dit is een vrij beperkt lijstje van wat er zich afgespeeld heeft afgelopen seizoen (2010) en wat PIPA gekocht heeft voor zijn klantenbestand.

1e Nationale Asduif Fond KBDB 2010
1e National Asduif Halve Fond KBDB 2010 (Pierre Matthys)
1e Internationaal Pau 2010 (Karl Heinz Koers - Duitsland)
1e Internationaal Tarbes 2010 (Jos Martens - NL)
1e Olympiadeduif Poznan 2011 Cat. C (Bart Van Oeckel)
1e Olympiade duif Poznan 2011 ( David Vermassen )
1e Nationaal Bourges jonge duiven 2010 (Andre Moonens)
1e Nationaal Brive 2010 (Locco, Johan van Damme)
1e Nationaal Cahors 2010 (Patrick & Dimitri Houfflyn)
1e Internationaal Soustons 2010 (Martine van Der Beken)
1e Nationaal Limoges Jaarlingen 2010 (Ronald Lodewijckx)
1e Nationaal Souillac 2010 (Norbert Ally)
1e Nationaal Argenton 2010 Jaarlingen (Gaby Vandenabeele)
1e Nationaal Gueret 2010 Oude (David Vermassen)

Thomas Gyselbrecht: “We waren al snel wereldwijd marktleider op het internet, de voorbije jaren hebben we ons marktleiderschap bij openbare verkoping overduidelijk bewezen en nu in het meest recente jaar kan je rustig stellen dat we ook marktleider geworden zijn in de privé verkoop van de meest kwalitatieve en prestigieuze asduiven en nationale en internationale winnaars. En dat is opnieuw een mijlpaal in ons bestaan als bedrijf. Belangrijk hierbij ook is dat je het vertrouwen wint van de koper, vaak in Azië, maar dat je ook de duivenmelker in België, Nederland, waarvan je koopt, met respect behandelt en hem correct betaalt.“

Het moge duidelijk zijn: in Knesselare wordt niet stil gestaan. Dagdagelijks wordt er gewerkt aan die ‘droom’ die werkelijkheid geworden is. Pigeon Paradise is uitgebouwd tot daadwerkelijk een ‘speeltuin’ voor de doorsnee duivenliefhebber. Alle uitslagen worden gecentraliseerd in onze rubriek ‘clubs’, waardoor het voor iedereen makkelijk te volgen is wat zich in de andere landsgedeeltes en provincies afspeelt. Een uitslag van een vriend in West-Vlaanderen volgen, wanneer je zelf in Antwerpen woont? Heel eenvoudig. Je surft naar PIPA en je klikt op ‘Clubs’ en gaat dan naar de juiste vereniging. Ook nieuwtjes en dergelijke krijgen aandacht. Zoals ik het schreef: een ‘speeltuin’ voor de duivenliefhebber. Een dikke proficiat aan het complete team! (kr)