PIPA, 20 jaren jong!

In 2000 zag PIPA het levenslicht... 2020 betekent dan ook het 20-jarig jubileum voor het prestigieuze veilinghuis. Tijd voor een terugblik...

Geboortejaar

We gaan nog maar eens even weer terug naar het jaar 2000. Het millenniumjaar. Volgens insiders zou dat het jaar worden met grote rampen en… grote veranderingen. Wie herinnert zich niet de ICT problemen die veel computers hadden omdat ze niet ‘millennium proof’ waren? Veel en dure inspanningen waren er nodig door bedrijven om hun systemen ‘up to date’ te brengen.

In die tijd ontdekte men ook het belang van internet en de belangrijke rol welke dit medium zou kunnen gaan spelen in de 21 eeuw en volgende! Het was dan ook niet verwonderlijk dat ‘millennial’ Nikolaas Gyselbrecht ging experimenteren met het internet als nieuw medium voor nieuwsverspreiding. Natuurlijk gericht op zijn liefde en passie de postduivensport. Met berichtgeving is het allemaal begonnen. Maar al snel ontdekte hij de ongekende mogelijkheden van het internet als platform om duiven te verkopen. Zoals zo vaak met hen die het eerste zijn met een nieuwe ontwikkeling nemen zij een voorsprong. Het is echter nog moeilijker om die voorsprong uit te bouwen en te behouden op de rest van de volgers die ook mogelijkheden zien. Vaak zijn zij die beginnen niet in staat die voorsprong te behouden. Dat het Nikolaas wel is gelukt mag een compliment zijn op zijn ondernemersgeest. En de succesvolle ondernemer wordt met name gekenmerkt door een belangrijke eigenschap; de kunst om je te omringen met kundige, loyale, professionele medewerkers. Alleen zo kan je een succesvolle onderneming bouwen. Immers je kunt het niet alleen! Nu, anno 2020, werken er in binnen en buitenland 100 medewerkers voor het grootste online platform voor postduiven waar jaarlijks 10.000 duiven worden geveild met een jaaromzet van 35 miljoen Euro! Proficiat Nikolaas en jouw team.

In de duivenwereld is PIPA een begrip

De site wordt door bijna iedere actieve duivenliefhebber regelmatig bezocht. Enerzijds voor actueel nieuws, anderzijds voor de rankings en veilingen. Vanwege de topkwaliteit die er geboden wordt, zullen biedingen niet voor iedereen weggelegd zijn. Wel zijn het natuurlijk dankbare onderwerpen voor gesprek en discussie in kleine kring.

Biedingen voor de top komen veelal uit China, Taiwan en ook de laatste jaren uit de Arabische landen. Voor de Chinezen met geld zijn de Belgische en Hollandse topduiven alleen maar interessant. Een duif met een Chinese ring, hoe goed ook, is veel minder in trek. Nog altijd staan wij nuchtere Hollanders en Belgen met grote ogen te kijken naar die grote bedragen die neergelegd worden voor duiven als “New Kim”. Een snelle rekensom van de verkoop leert dat de reeds aanwezige kinderen en kleinkinderen al veel meer opbrengen dan “New Kim” zelf. Daar zit dus al winst. Bovendien gaan in de duivensport in landen als China veel geld om. In de grootste Chinese duivenclub is er alleen al een prijzenpot van €57.000.000! Dat is wat anders dan een fiets of een magnetron waar wij al blij mee zijn. Wil je meedoen met de pot van zoveel geld dan moet je investeren. En dat doen deze buitenlanders ook.

Hetzelfde gaat op voor ‘one loft races’. Ook daar is soms veel geld te verdienen. Ook hier een snelle rekensom; hoofdprijs €500.000 en 4.000 deelnemers. Dus een kans op 1 : 4.000 om de hoofdprijs van €500.000 te winnen. De winkans op de hoofdprijs van de Staatsloterij is 1 : 1.300.000!

PIPA richt zich uitsluitend op het topsegment van de duivenwereld.

De Top 100 spelers in de wereld zijn interessant om te veilen. Hierdoor blijft er genoeg ‘handel’ over voor de andere veilinghuizen. Het lijkt er zelfs op dat door de successen van PIPA de andere handelshuizen ook meer aandacht krijgen. Er worden momenteel via internet veel duiven verhandeld en de gemiddelde prijs is stijgende. Dat komt natuurlijk ook door het opdrijvende effect van verkopen zoals van het hok van de Wouwer, en deze maand wellicht ook Gino Clique. Het lijkt er ook op dat door coronatijd er meer geld in de portemonnee zit. Men kan geen geld uitgeven aan theater, vakantie, restaurant, café.

Tevens zien de meeste liefhebbers dat het uiteindelijk gaat om de goede duiven om mee te komen. Daar horen dan investeringen bij om de kweekhokken op een hoger niveau te krijgen. We kunnen constateren dat de duivensport wereldwijd nog voldoende uitstraling heeft. Ieder land met zijn eigen drijfveren (aandacht, gokken, winnen).

In het kader van het jubileum stelde ik aan Nikolaas een aantal vragen:

Wat is de kern van het succes van PIPA?

Ik denk dat een groot deel van het succes te danken is aan het feit dat we bij de allereerste waren die gestart zijn met internetverkopingen en dat we daardoor geprofiteerd hebben van het zogenaamde FMA (First Mover Advantage) – ‘Wie het eerst komt wie het eerst maalt’)). Nog een belangrijke factor is ook het feit dat we uit een duivenmelkersfamilie komen die een heel goede reputatie heeft. We staan bekend als betrouwbaar en eerlijk en dat is in onze sector ook heel belangrijk. Mensen kopen duiven op PIPA omdat ze onze naam vertrouwen. Net zoals mensen duiven verkopen met PIPA omdat ze weten dat het in goede handen is en dat er altijd netjes betaald wordt. Plots succes bestaat niet, het is het resultaat van jaren hard werken en de mensen altijd correct behandelen. Een ander zeer belangrijk aspect is goede mensen. Bij PIPA hebben we een fantastisch team van mensen en dat is denk ik een zeer belangrijke reden van ons succes. Een bedrijf is slechts zo sterk als zijn zwakste schakel en al die sterke schakels bij ons samen maken ons bedrijf sterk en uniek. Ik wil hierbij dan ook al onze medewerkers die dit lezen bedanken, want dat kan ik niet genoeg doen, omdat ze van gouden waarde zijn.

Wie zijn de concurrenten van PIPA?

Ik vind het woord concurrent eigenlijk een beetje verkeerd, omdat ik zelf altijd het woord collega in de mond neem, ik bezie hen ook voor een groot stuk als collega’s. We hebben het geluk in onze markt dat er heel veel groei is en dat de vraag naar duiven blijft toenemen. Dat betekent dus concreet dat zowel wijzelf als al onze collega’s het goed stellen en goed handel kunnen drijven. En dat is alleen maar positief, onze doelstelling is namelijk helemaal niet om een monopolie positie of zo te creëren. Wij willen graag gewoon een leuk bedrijf zijn waarbij de mensen die werken in ons bedrijf hard werken, maar tegelijk plezier beleven. Zelf zie ik het ook zo voor mezelf, dat ik graag doe wat ik doe. En dat is samenwerken op lange termijn met duivenkwekers die ons vertrouwen en voor hen tot het uiterste gaan om een mooi merk op te bouwen voor hen. En er zijn zoveel duivenmelkers dat wij ze toch niet allemaal kunnen zelf servicen, zodat er markt genoeg is voor onze collega’s. Die collega’s zitten over de gehele wereld, in gelijk welk land heb je wel een veilingsite of meerdere sites en/of duivenmakelaars.

Hoe kijk je naar de toekomst van de duivensport en hoe gaat deze zich ontwikkelen?

Ik denk dat we boeiende jaren tegemoet gaan, waarbij de lat alsmaar hoger gelegd wordt omdat de competities alsmaar moeilijker worden. Ik vermoed dat China nog zal blijven toenemen in belang qua afname van onze Europese duiven. Ik denk tegelijkertijd dat ook one loft races nog in belang zullen toenemen.

Ik vrees wel voor een verdere vergrijzing in West-Europa van de duivensport, alsook in een aantal andere landen, maar tegelijkertijd zie ik dat er toch ook heel wat jong geweld klaar staat, dat stemt me hoopvol.

Wat is daarin de rol van de techniek, zoals GPS-tracking, live melden, TV/Internet?

Ik denk dat GPS-tracking iets is dat nu al perfect mogelijk is, maar daar hangt veel af van de reglementering. Ik denk ook moest je nu alle duiven met zo’n tracker aan hebben in een wedstrijd dat heel veel van de spanning weg valt. In dat geval valt de charme van het wachten op je duiven weg. Dus ik ben niet meteen een voorstander om elke duif een GPS op te steken. Wat ik wel boeiend vind is om met een GPS te experimenteren voor onderzoek. Ook het live melden is nu al volop in opmars, nu ook al in België. Vroeger deden wij met PIPA de meldingen van de nationale vluchten en gaven de mensen die aankomsten in, maar dit is nu al vervangen door een platform waarbij de meldingen automatisch op een platform komen, dat is alleen maar een verbetering.

Vlnr: Nikolaas, Thomas & vader Carlo

Hoe belangrijk is beeldmateriaal op YouTube en TV?

Wij zijn met PIPA enkele jaren terug gestart met PIPA TV omdat wij denken dat video heel belangrijk is. Niet alleen in onze sector, maar sowieso wordt het belang van video belangrijker en zetten wij daar als bedrijf ook zeker op in.

PIPA heeft veel te danken aan de duivensport, wat geven jullie haar terug?

Wij hebben denk ik niet alleen veel gekregen van de duivensport, maar ik denk dat we ook veel gegeven aan de duivensport. Niet vergeten dat wij vele jaren voordat we onze eerste Euro verdienden al jarenlang nieuws brachten aan de duivenliefhebbers en dat volledig gratis, zonder dat iemand van ons daar ook maar iets aan verdiende. Dankzij de duivensport zijn we dan jaren later ook wel gaan verdienen aan het verkopen van duiven en daar zijn we dankbaar om. We stellen wereldwijd direct en indirect wel bijna 100 mensen aan het werk, ook op deze manier geven we iets aan de maatschappij terug, door mensen te werk te stellen. Maar naast de verkoop van duiven hebben we ook nog een flink redactieteam die veelvuldig nieuws brengt over de duivensport in verschillende talen. Ook krijgen we dagelijks vragen om initiatieven te steunen binnen en buiten de duivensport. Jaarlijks schenken we een flink bedrag weg aan goede doelen binnen en buiten de duivensport. Onlangs maakte ik de optelsom van de voorbije 20 jaar en ik denk dat we zeker al voor € 500.000 hebben weggeschonken op 15 jaar tijd. Mijn filosofie is dat als wij het goed hebben, ook de mensen die ervoor zorgen dat wij het goed hebben, mogen meedelen in het succes en dat wij ook iets willen terug doen voor de samenleving op onze manier.

Door de serie Queen Gambit is schaken populair aan het worden. Zou zoiets ook kunnen voor de duivensport en wat zou je daarvoor moeten doen?

Naar aanleiding van de veiling van Hok van de Wouwer, die alle records brak, is er enorm veel mediabelangstelling gekomen. Het is moeilijk te geloven van hoeveel verschillende mediakanalen wereldwijd we benaderd zijn om onze medewerking te verlenen aan allerhande projecten. Dat gaat van boeken schrijven over de duivensport, tot documentaires maken, actuele uitzendingen. Maar ook mensen die bezig zijn met iets voor op Netflix uit te brengen. Er zijn enkelingen die de media-aandacht misschien niet kunnen appreciëren, maar ik denk dat het onze sport nu wel op de wereldkaart gezet heeft en dat mensen onze sport nu helemaal voor vol zullen aanzien. Dan is er de kans reëel dat je zoiets krijgt als een serie waarover u het hebt, maar dan over de duivensport. Dus ik denk; “onbekend is onbemind” en door die media-aandacht positief om te buigen, is er nog heel veel mogelijk en merk ik persoonlijk zelf ook dat er nieuwe mensen starten met de duivensport. Ik vergelijk vaak met het voetbal; maakt daar het grote geld de sport kapot? Of zijn er minder kinderen die beginnen met voetballen door het grote geld of de media-aandacht? Ik denk het niet, ze beginnen met voetbal omdat ze opkijken naar hun grote held, en ook zo willen worden. Dus ik denk dat als de duivensport in media kan komen op een positieve manier, wij allemaal mee profiteren in onze sector.

Jullie doen veel verkopingen in topsegment met grote namen. Is dat een risico in relatie tot het steeds kleiner worden van concoursen?

Zoals ik eerder al zei is het nooit ons doel geweest om een monopolie te vormen en de hele markt voor ons alleen te hebben. Ook groeien is geen doel, en als je je focust op het topsegment, dan is de spoeling inderdaad dun. Kiezen voor de massa ligt niet onze passie. Kiezen voor de beste duiven, voor het exclusieve, omdat wij daar warm van worden en blij van worden. Niet omdat we denken daar het meeste mee te verdienen, want met de massa is vaak meer te verdienen.

Grote spelers verkopen hun succes en dat zou kunnen inhouden dat de groep steeds kleiner wordt. Is dat een risico naar de toekomst?

Ik denk dat het belangrijk is dat er voldoende instroom blijft komen van nieuwe mensen in de sport, want als de grote spelers verkopen en stoppen en er komen geen nieuwe bij dan zitten we inderdaad met een situatie die niet plezant is. Ik merk toch dat er steeds nieuwe jonge mensen bijkomen en ik ben vol goede moed dat onze sport niet met uitsterven bedreigd is.

Ik zie op jullie site steeds meer reportages en nieuws. Is dat een bedreiging voor de traditionele media en ervaren jullie dat? Wat is het toekomstig beleid daarin?

Wij brengen nu niet meer nieuws dan pakweg 10 jaar geleden, dat zal min of meer gelijk zijn. Ik denk niet zozeer dat PIPA een bedreiging is voor de traditionele media, maar meer het medium Internet op zich, omdat het nieuws daar sneller gebracht kan worden. Als ik ben gestart met PIPA, had je in 2003 de vogelgriep en de impact van die vogelgriep op het al dan niet doorgaan van de wedstrijden. Ik bracht toen dagelijks meerdere updates hierover naar de liefhebbers, dat was nodig, want er was geen ander medium, de kranten kwamen slechts wekelijks uit, dus het medium Internet is sowieso een bedreiging voor de geschreven pers. Ik ben er eveneens van overtuigd dat er een plaats zal blijven voor de geschreven pers, al zullen die misschien soms op een andere manier moeten nieuws brengen.

PIPA doet ook mee aan one loft racing. Hoe kijken jullie naar deze nieuwe vorm van duivensport?

Dit is naar mijn mening een belangrijk onderdeel van de toekomst van onze sport. Ik denk tegelijkertijd dat ook one loft races nog in belang zullen toenemen, zeker omdat je op deze manier de duivensport kan bedrijven zonder er zelf dag en nacht mee bezig te zijn. Je kweekt de duiven, betaalt inschrijvingsgeld en dan is het werk voor de organisatie van de one loft race. Zo zie ik dat er ook onlangs heel wat mensen uit de paardensport op deze manier gestart zijn met de duivensport. Het is toegankelijker, en je vindt one loft races voor ieder zijn budget. Meedoen aan one loft races betekent ook dat je geen hinder hebt van wind, ligging, trek duiven. Alle duiven leggen hetzelfde concours af!

Wat doen jullie aan control? Fake biedingen, mensen die niet betalen, zwarte lijsten etc.?

Wij vragen aan nieuwe klanten altijd referenties op van waar ze al gekocht hebben of wie ze kennen in de hoop van ‘niet-betalers’ te vermijden. Wij hebben de laatste jaren het aantal niet-betalers al drastisch kunnen verminderen procentueel, maar je zal altijd mensen hebben die door de mazen van het net glippen. Het is overigens niet altijd slecht bedoeld, want soms koopt iemand een duif en plots verandert er in die persoon zijn leven iets drastisch waardoor die persoon financieel echt niet meer kan betalen. Daar moet je dan ook begrip voor hebben.

Hoe kijken jullie naar de België/Nederland concoursen? Nu is alles apart, voorzien jullie in de toekomst meer gezamenlijke wedstrijden.

Ik denk dat dit niet evident is gezien de geografische spreiding, behalve dan voor de internationale zware fond vluchten, maar voor Nederland zou het wel mooi zijn als daar al meer nationale concoursen konden komen.

Slot

Nikolaas komt uit een echte duivenfamilie. Opa Remi zette de toon door in 1995 Barcelona te winnen. En iedere duivenliefhebber weet dan; uw naam is gezet in gouden letters van onze sport. Vervolgens deed vader Carlo het ook prima en was het een logisch gevolg dat ook Nikolaas in de sport kwam en later ook Thomas. Wel via een technische deur; startende met zijn nieuwsplatform wilde Nikolaas ontdekken of er ook duiven verkocht konden worden. Met de camera om de hals stapte hij het duivenhok in van zijn vader. Fotografeerde de te verkopen duif en plaatste hij deze op het internet. PIPA was geboren! Nu zijn de duivenhokken, of duivenkotten op z’n Belgisch, duivenlofts geworden. De liefhebber is loftmanager geworden! Benamingen die staan voor 2020 en die de duivensport meer uitstraling geven! Met Sinterklaas doen we een surprise om het cadeau of we steken het in mooi pakpapier. Dat doen we niet voor niets. Als de verpakking helpt om er iets moois van te maken dan helpen moderne namen om de sport voor de toekomst te behouden.

Volgens Nikolaas liggen er dus voldoende kansen. Zij (PIPA) zijn bij uitstek het meest geschikt om de sport weer aanzien te geven in de wereld. Zij hebben de professionele mensen in dienst, hebben het netwerk en worden door de media het eerst benaderd. Bovendien hebben zij de financiële mogelijkheden om zelf nieuwe wendingen in de sport mogelijk te maken, danwel in de sport deze te organiseren.

Nikolaas, Thomas wij rekenen op jullie!

Gaan zij in de toekomst het stokje overnemen?