Search

Transporteurs vragen degelijke afspraken en spelregels van de KBDB voor vervoer van de duiven

In het voorbije vluchtseizoen kwam het ei zo na enkele keren tot een aanvaring tussen de transporteurs en de KBDB. De transportsector nam het niet dat de bond de uren van inkorving en vluchten vaak zonder overleg aanpaste aan de weersomstandigheden.

Binnenkort zitten de vervoerders van duiven samen aan tafel met een duidelijke boodschap aan de KBDB: moderne duivensport ja, maar geen flexibiliteit tot in het oneindige.

Transport Bauwens uit het Oost-Vlaamse Stekene is al tientallen jaren gespecialiseerd in vervoer van duiven. Ieder seizoen vervoert Bauwens vele honderdduizenden duiven naar de losplaatsen. Johan Bauwens: “Het duiventransport maakt maar 6 procent uit van onze activiteiten, maar ligt ons toch bijzonder nauw aan het hart. Voor het vervoer van duiven hebben we opgeleide begeleiders nodig. Dit transport vraagt immers opgeleide mensen, ze moeten weten hoe de duivensport in elkaar zit, waar de losplaatsen liggen, en hoe ze de duiven op een diervriendelijke manier moeten bejegenen.”
Johan Bauwens: “Voor het vervoer van duiven gelden specifieke eisen: moeilijke uren, nachten, weekends,… Jonge mensen willen niet zo lang werken, en zo duikt dan in de duivensector overal een tekort aan chauffeurs op. Bovendien kregen we afgelopen vluchtseizoen om de haverklap en vaak zonder enig overleg te horen dat inkorvingsuren en vluchten werden verplaatst. Dat hoort zo in moderne duivensport, maar de KBDB moet begrijpen dat we niet tot in het oneindige flexibel kunnen zijn. In onze sector is de ontevredenheid groot, dat hoor ik overal bij de collega’s.”

Spelregels

Midden november zitten de transporteurs van duiven samen aan de tafel. Bauwens: “We willen van de KBDB weten wat er precies van ons wordt verwacht. Wij vragen degelijke spelregels. Om het simpel uit te drukken: ‘goeie afspraken maken goeie vrienden’. Wij doen het nog altijd graag, maar de liefde moet van twee kanten komen.”