Search

Top van Zuid-Holland blijft innovatief met hun duivenbus

Ton Wolvers, Dick van Seggelen, Yong Lin, Jiabin Lin, Bas en Gerard Verkerk bundelen gedachtes voor iets unieks!

Aanleiding

Bas Verkerk, de topper van Nederland, liep al langer tegen het probleem aan, dat een aanhanger voor de duiven veel problemen geeft. Er is niet voldoende verluchting aanwezig, het wordt snel warm in een kleine ruimte met veel duiven en ook de hoeveelheid duiven is lastig te plaatsen in een duivenaanhanger. Bas is een echte denker en zat al aan een bestelwagen te denken, toen plots zijn moeder met een idee kwam. Ma Verkerk dacht aan een “brancardsysteem”, zoals je die vaak in ambulances ziet. De duivenmanden konden dan in en uit de bus geschoven worden en zo gebruikt worden met opleren en inkorven. Bas was er nog niet helemaal uit en raakte een tijd later in gesprek met Ton Wolvers. Dick van Seggelen en Ton Wolvers spelen de laatste jaren enorm hard in afdeling 5 onder de naam Seggelen/Wolvers en herkenden de problemen die Bas had ook meteen. Ton Wolvers had direct een naam in gedachten en besloot contact op te nemen met Frans Zwartjes, met het idee om een duivenbus te ontwikkelen. Frans heeft een eigen carrosseriebedrijf, Zwartjes bv. en voor Frans is geen uitdaging te moeilijk. Al ruim 100 jaar levert zijn bedrijf vakwerk en ook voor deze klus was zijn enthousiasme direct getrokken.

Het idee

Frans was vanaf het begin ontzettend enthousiast en samen met de bovenstaande personen werd er een geweldig plan bedacht. De bedoeling was om een soort brancardsysteem te maken met duivenmanden, zodat de manden makkelijk in en uit de bus verplaatst konden worden. Door middel van een uitschuifbare baan, kan er een frame met duivenmanden uit de bus worden getrokken en heb je alle duivenmanden in of uit de bus. De manden kun je vervolgens uit het frame halen en in het hok gebruiken om je duiven in de manden te doen.

Het eerste probleem waar mee afgerekend moest worden, was het gewicht van de duivenmanden en de duiven die er natuurlijk in gaan komen. Frans Zwartjes heeft hier een geweldig technisch systeem voor bedacht, zodat de baan sterk genoeg is om het frame met inhoud te dragen. Het is zelfs mogelijk om de achterkant van de bestelbus omhoog en omlaag te doen, zodat de baan precies waterpas staat. Het is nodig dat het frame recht staat, anders zitten de duiven scheef of krijgen ze niet allemaal water. Yong en Jiabin Lin hebben de bus heel veel getest en waren meteen al razend enthousiast, net zoals Dick van Seggelen en Bas Verkerk zelf. Dit was de uitvinding waar ze al zolang naar op zoek waren geweest en er werd meteen met alle nadelen van een duivenaanhanger afgerekend. Vooral de mogelijkheid om de duiven te laten drinken, de manden er stuk voor stuk uit te halen en het feit dat er een perfecte elektrische verluchting in zit, was voor de mannen reden om de bus nog verder te perfectioneren. De witte kleur van de bus zorgt ervoor dat de temperatuur goed blijft en voor duiven is dit van groot belang.

Na het prototype duivenmand, is er nog gewerkt aan de afwerking, moertjes uitzoeken die niet los kunnen komen, kijken naar de ideale maten en de juiste afstelling van het frame. Revicon is de maker van de manden en in overleg met hen, is er gekozen voor een standaardmaat duivenmand. Voor Revicon is het geen probleem om alles naar gewenste maat te maken.

Voordelen

• Duiven zitten in vergelijkbare manden als op de vluchten
• Duiven worden nooit meer blootgesteld aan de hitte
• Duiven leren al vroeg in de mand drinken en dat heeft grote voordelen op de vlucht
• Duiven hebben altijd een perfecte verluchting in de bus
• Als liefhebber word je niet meer blootgesteld aan duivenstof in de auto
• Het systeem is los te plaatsen in iedere willekeurige bus, maar ook een kant en klare bus is te bestellen
• Veel verenigingen moeten de duiven bij een andere club aanleveren. Als vereniging kun je een systeem in een bus laten inbouwen en zodoende de duiven goed aanleveren.
• Als grote liefhebber kun je makkelijker duiven naar de club brengen
• Ideaal om duiven op te leren en jonge duiven aan het vervoer te laten wennen, ook als vereniging zijnde
• Prima in te bouwen in een bus die u nu al heeft

Comments

Prachtig....

Netjes gemaakt. Handig om grote aantallen duiven te gaan inkorven of op te leren, alhoewel de liefhebbers uit Zuid-Holland België niet in mogen om op te leren, in verband met de 20-kilometer-eis.

Mooi uitgedokterd!

De "gewone liefhebber" zal een nog grotere achterstand oplopen.....

Nou Andre jij kan van lieverlee ook wel zo"n bestelwagentje gebruiken, Ik zag net dat je er het afgelopen weekend 94 mee had, goed gepakt trouwens.

Ik vroeg me eigenlijk af hoe veel duiven er in zo één mand kunnen want de bestelwagen is toch volgens mij niet zo heel groot ! En toch zie ik links en rechts een rij manden staan en dan ook nog eens 4 rijen hoog en 4 rijen naast mekaar. Dus ik denk dat de manden dan toch niet zo heel groot zijn want wij kunnen geen 2 manden van onze vereniging naast mekaar in dit type bestelwagen krijgen. En zeker ook geen 4 rijen achter elkaar zetten.

Zeer mooie wagens en te berijden met een B rijbewijs.

Nu wedstrijden organiseren waarbij een ieder maar een koppel duiven in mag zenden en alles is weer betaalbaar voor iedereen, of zijn deze wagens particulier eigendoom en kunnen zij hun duifjes alleen voor hun zelf trainen voor de wedstrijden om de grote trek te organiseren.
Mogelijk dat er gebruik gemaakt mag worden van deze wagens om stervluchten te organiseren voor nieuwe leden in een afdeling, dat zou leuk zijn! en een reden om te beginnen met duiven op laag niveau.

Ik schat een 500 duiven, klop dit ?

Ik denk dat het wagentje hoofdzakelijk bedoeld is om de duiven naar het lokaal te brengen.
Ik schat ongeveer 10 tot 12 duiven per mand, Totaal tussen 300 en 400 duiven

Toke :-)Ik denk dat het de moderne duivensport weer een stapje dichterbij de kleine melkers kan helpen, wanneer de grote mannen het goede voorbeeld geven. Ik bedoel, wat is er niet harder nodig in onze mooie sport als innovatie?
Rob

"de gewone liefhebber zal nog een grotere achterstand oplopen" ..... ik geloof er niet in !!
Het is al eeuwen zo dat rijkere mensen zich meer kunnen veroorloven dat gewone arbeiders ... maar dit leid niet tot bovenstaande slogan.

Verkerk is geen jonge duiven specialist maar spitst zich echt toe op het spel met oude en jaarlingen en dan geloof ik niet in veel rijden met de duiven.
Rijden met jongen kan wel voordelen geven in het begin van het seizoen ... maar later ???
Oude en jaarlingen die wekelijks in Verkerk zijn geval een vlucht van 400 of 600 km voorgeschoteld krijgen hebben enkel rust nodig om te herstellen.
Wielrenners in volle seizoen trainen door de week ook niet als bezetenen.

Hij kan wel de jongen laten wennen aan de mand en vooral leren drinken omdat het veel lijkt op het echte duivenvervoer.
Maar dit kan iedereen als hij echt wil en met veel weiniger kosten ... want een duif kent niks van luxe !!
Dit wil niet zeggen dat ik dit niet prachtig vind ... integendeel zelfs.

Ik vraag me wel af of je met deze wagen doorheen de autokeuring komt?

Hoefs Ide, waarom zou die niet door de keuring heen komen, want hij is met oa. behulp van zeer vakbekwame mensen totstand gekomen. Ik mag er toch van uitgaan dat die op de hoogte zijn van wat mag of niet.

Trouwens, ze zeggen dat juist zijn duiven doordeweeks trainen als bezetenen. Maar dit heb ik ook nooit met eigen ogen gezien hoor Smile

De ventilatie is voor mij nog wel een vraagteken maar het is een prima en vernuftige uitvinding.

Ha Max,

De verluchting is perfect geregeld. Ook als de auto niet rijdt, gaat de verluchting via een motortje rond. Het komt aan de zijkant binnen, zodat er geen tocht ontstaat. Bovenin de wagen wordt het ook mechanisch weer afgezogen. Ik ben ook in de bus geweest en het klimaat is heel goed.

Groeten,

Patrick Noorman

Oke Patrick ben overtuigd hahaha groetn ut Grunn.

Super..

Mooi en vernuft aan vele aspecten is er gedacht.

Het spijtige ervan vind ik dat er op gezondheid van de duiven IN de mand weinig aandacht heeft gekregen.
Zo ben ik het er ook niet mee eens dat de manden die wel in concours worden gebruikt duiven zitten hier (zie foto) op tabak stelen en daar onder golf karton.

Echter de meeste lossingsplaatsen gaan vanwege orde en netheid en milieu meer en meer letten op het stof en afval (zaagsel / tabak stelen)wat achter blijft na een duiven lossing en om die redenen worden lossingen geweigert. Als men de reismanden simpel weg enkele cm hoger maken kun je er een rooster in plaatsen waarop de duiven verblijven, onder de roosters kan men zaagsel, tabak stelen en karton leggen, als de duiven vertrekken zal het zaagsel of de tabak stelen blijven liggen.
En voor de duiven ook méér hygiëne op de roosters dan op het karton want ik blijf erbij besmettingen in de mand worden opgedaan door o.a.uitwerpselen en uitgebraakt graan van andere duiven.
Duiven krabben aan hun kop en snavel met de "vuile pootjes" opgedaan in de mand besmetten ze zichzelf, zo hetzelfde met uitgebraakt voedsel, anderen pikken het op maar door de besmetting besmetten ze zichzelf.
Als ze op roosters zitten voorkomt men dat duiven ziekten overdragen en dat het bodembedekkings materiaal blijft op zijn plaats.