Search

“Slag om Chimay”: Belgische en Nederlandse bond in de clinch over Waalse losplaats

In Limburg is opnieuw veel te doen rond de losplaats in de Waalse stad Chimay (130 km), zowat de meest gebruikte losplaats voor de snelheid op de oostenlijn. Gelost wordt er in deelgemeente Baileux, de officiële losplaats naar KBDB-normen.

Maar volgens KBDB-Limburg houden de Nederlanders zich niet aan de afspraken. De communicatie tussen de Belgische en Nederlandse bond verloopt veel te stroef, zo luidt het.

In Chimay-Baileux is de industriezone de plaats waar de Belgische duiven worden gelost. Een transporteur zegt het zo: “Als we met onze Limburgse duiven in Chimay staan, zijn er nergens Nederlandse vrachtwagens te bespeuren. Maar ze lossen wel in Chimay, doch niet op de officiële losplaats. Blijkbaar is dat al vaak aangekaart bij de KBDB, die op zijn beurt contact heeft opgenomen met de NPO, maar zonder resultaat.

Communicatie tussen beide nationale instanties is al jaren geen evidente zaak. Zo stuurde de KBDB eind 2016 een brief aan de NPO in verband met Nederlandse lossingen in Chimay-Baileux. “Meermaals werd bij uw federatie aangedrongen opdat de Nederlandse begeleiders contact zouden opnemen met de Belgische lossingsverantwoordelijken (aangeduid per lossingsplaats) alvorens de Nederlandse lossingen worden uitgevoerd. Mag ik u nogmaals verzoeken uw afdelingen aan te schrijven met de vraag om voor alle lossingen in België steeds de betrokken lossingsverantwoordelijke te contacteren,” aldus de KBDB, die dreigde de losplaatsen af te schaffen voor de Nederlanders als ze niet bereid waren tot betere communicatie.

Nu, drie jaar later, staan de Belgische begeleiders nog altijd aan de klaagmuur. Ze stelden in het voorbije vluchtseizoen opnieuw vast dat het merendeel van de Nederlandse begeleiders niet of bijna nooit contact opneemt alvorens te lossen.

Probleem

Wim Kempeneers, voorzitter PE Limburg: “Het gebrek aan communicatie tussen KBDB en NPO is onlangs nog op het Sportcomité besproken. De Nederlanders houden zich niet of nauwelijks aan de voorschriften. Dat ze eerst lossen is logisch omwille van de grootste afstand, maar dat daarover afspraken moeten gelden, is toch even logisch. We willen wel weten waar ze precies staan en om hoe laat de korven open gaan,” aldus Kempeneers die er met een kwinkslag aan toevoegde: “Als de Nederlanders zich niet aan de voorschriften houden, moet hun losvergunning voor Chimay op zaterdag maar ingetrokken worden.” Waarmee de provinciale voorzitter bedoelde dat de Nederlanders dan maar op zondag in Chimay moeten lossen, nu Belgisch-Limburg heeft beslist om de snelheid op zaterdag te spelen…
Binnenkort komt er een vergadering tussen beide nationale instanties. De KBDB zal vragen aan de Nederlanders om ook op de officiële losplaats (in Baileux dus) te lossen. Bijkomend probleem is dat de coördinaten die de KBDB voor Chimay hanteert, zelf niet kloppen.