Search

Protest transport Châteauroux: Gelijke kansen voor iedereen? UPDATE-reactie Jan Lathouwers

Er was de laatste dagen heel wat commotie omtrent het vervoer van duiven door de KBDB zelf ingerichte vlucht vanuit Chateauroux. Het vervoer werd in handen gegeven van de OVV die na aanbesteding de laagste prijs op tafel wist te leggen in Halle. Nu blijkt dat de OVV slechts over 2 cabine-expressen beschikt om +/-45.000 duiven te vervoeren.

Hun toevlucht werd genomen naar gewone bache-camions van de firma Wybo uit Poperinge. Het hele konvooi, de Oost-Vlaamse duiven in de 2 cabine-expressen en de rest van Belgische duiven  in de minder comfortabele bache-camions is vrijdagmorgen onder een blakende zon vertrokken richting Chateauroux.

Een twintigtal  liefhebbers laten het daar echter niet bij. Samen zijn ze in het bijzijn van een deurwaarder naar Poperinge getrokken waar de duiven verzameld werden. Daar konden ze niets anders vaststellen dan hetgeen al de hele week de ronde doet. De Oost-Vlaamse duiven geladen in 2 cabine-expressen en de rest van Belgie geladen op 9 vrachtwagens met bache.

Een nationale vlucht waar men  duiven op 2 verschillende manieren aan de start brengt en dit louter om enkele eurocenten. Kan dat?

Is het niet zo dat men de duiven onder de ‘beste’ condities aan de start moet brengen?

Hebben onze KBDB verantwoordelijken het recht om ons duiven op een dergelijke manier te vervoeren?

En dit in een tijd waar iedereen de mond vol heeft van “dierenwelzijn”!

Hier het relaas van enkele tenoren in Poperinge aanwezig:

JoCa: “Deze week zei je nog telefonisch dat alle duiven per cabine-expres zouden vervoerd worden?”

De Rijst: “Dit transport is hetzelfde.”

JoCa: “Is er dan geen lastenboek geweest zodat dergelijke zaken niet mogelijk zouden zijn?”

De Rijst: “Ja er is iets van wel 4 bladzijden afgeven, het soort manden, ed. Maar voor ons was het belangrijk dat alle duiven samen gelost kunnen worden. Deze camions kunnen dit en ze gaan de uitslag niet beïnvloeden. Deze camions zijn goedgekeurd door de KBDB.”

JoCa: “Er is toch een duidelijk verschil om vervoerd te worden in wagens van Oost-Vlaanderen en deze 9 bache-camions?”

De Rijst: “Op andere nationale vluchten is er ook verschil in transport, we zijn niet uniek hoor. Op een duivenhok kan het ook wel eens warm worden, onze duiven zijn veel gewend. Hoeveel liefhebbers hebben airco op hun hok? Voor ons is samen lossen van het allergrootste belang. Geloof me, iedereen heeft gelijke kansen.”

JoCa: “Wat denk je van al die heisa?”

Rony Devos (Wybo): “We vinden het spijtig dat daar zoveel om te doen is. Wij zijn ons hele leven lang al transporteur van duiven en dat we er nog altijd voeren is wel een teken dat we het niet zo slecht doen zeker. De duiven worden op de best mogelijk manier naar de startplaats gebracht. Wellicht is de heisa ook een beetje uitgelokt door ons concurrenten. Verleden jaar stond ik hier te brullen, toen greep onze firma naast het transport, dit jaar is het blijkbaar andersom.”

Nieuws:Protest duivenliefhebbers West-Vlaanderen tegen transport Châteauroux klik hier

Hier enkele foto’s genomen vrijdagmorgen 03-06-11 bij het vertrek:

De vrachtwagens klaar voor vertrek bij de firma Wybo:

  

Een zicht op één van de bache-camions. Alle manden voorzien van drinkbakjes. Tijdens de reis wordt 2 maal gestopt om alle duiven de gelegenheid te geven om te drinken. Eten wordt niet meer gegeven:

De Airco die ervoor zou moeten zorgen dat de +/-4000 duiven van deze vrachtwagen het niet al te warm krijgen tijdens hun reis en onder de beste omstandigheden aan de start kunnen komen, totaal onvoldoende naar onze mening:

Het overladen van de duiven die met kleinere vrachtwagens opgehaald werden bij de verschillende maatschappijen:

Mark De Backere aanvankelijk niet zo gelukkig met interesse van de pers:

Daar stonden ze, de Oost-Vlaamse duiven in hun cabine-expres, ver weg van het drukke gewoel:

Hier Rony Devos, zaakvoerder van de firma Wybo samen met Davey Verleye en Koen Meerschaert,  actievoerders van het eerste moment. Gelukkig hebben we nog duivenliefhebbers die zich willen inzetten voor het welzijn van hun en onze duiven:

 De duiven worden wel degelijk allemaal samen gelost op de Wybo camions.

Hier ziet u hoe het systeem werkt, graag werd door de firma Wybo een demo gegeven aan de karig aanwezige pers.

Een houten plaat is geplaatst voor de geopende mand:

Met een ingenieus systeem van kabeltjes en veren slaagt men erin om die plaat te openen zodat alle duiven gelijktijdig kunnen wegvliegen:

 Ook belangstelling van Focus en WTV, de plaatselijke Tv zenders:

Comments

Hopelijk wordt de lossing gefilmd van dichtbij, dat we zien of die systemen ( kabeltjes en veren )wel allemaal werken????
Er is hier totaal geen sprake van gelijkheidsbeginsel!
Van boven in de bache- vrachtwagens kan het gerust boven de 60° graden gaan; deze atleten zijn versufd en verzuurd vooraleer ze moeten beginnen aan hun wedstrijd.
Duiven kunnen inderdaad veel verdragen maar om te beginnen aan een nationaal( hier spraken van kopwind)moeten ze vervoerd worden in gelijke en de allerbeste omstandigheden anno 2011.

Hoeveel duiven wil de KBDB op de volgende vlucht door hen ingericht nog inkorven van de liefhebbers van buiten de vlaanders?Want nu heeft men daar niet alleen het voordeel van de wind maar ook nog eens de concurentie die gestoomd aan de start komt en na enkele KM een verfrissend bad zal moeten nemen om nog veilig de thuishaven te bereiken,want niet fris met kopwind betekend de dood tegen van alle opstakels,vooral draden.Hopelijk geraken er van mij morgen nog enkele thuis,want juist nu heb ik alles mee.Bedankt heren van de KBDB.

spijtig allemaal.

Het is niet verwonderlijk dat de maatschappijen het moeilijk hebben om nog medewerkers te vinden. De inkorving van Chateauroux in ons lokaal was tot 21u, om 02u30 is Wybo de duiven komen ophalen. Zoals het regelment voorschrijft zijn 2 mensen van ons bestuur bij de duiven gebleven, niet meer normaal meer dan 5 uur moeten zitten wachten. We zullen het dan nog niet hebben in detail over de manier waarop de duiven werden geladen op de vrachtwagen, de manden werden er letterlijk op gesmeten, schandalig.

Schandalige praktijken, indien er niet genoeg plaats is in de cabine-expres, waarom wordt er dan niet gekozen voor een gelijke behandeling waarbij alle duiven vervoerd worden met een bache-vrachtwagen? Het blijft een slechte oplossing, maar het zou de oneerlijkheid meteen wegwerken + het kost de KBDB ook weer wat minder, zodat ze met dat geld de volgende keer misschien toch een cabine-expres kunnen laten aanrukken voor IEDEREEN.

ik denk dat hier op het forum mensen plots zitten enkel en alleen om heel de vlucht van de kbdb zwart te maken ,ik ga geen partij trekken maar op zo manier elkaar in de haren gaan is ook geen oplossing want die west vlamingen kunnen er wel wat van ,je ziet wel met onze john goegebeur ,was toevallig vorig jaar ook bij de controle van barcelona en als ik zie wat daar is gebeurd amai , jullie korfen geen enkel duiven niet meer in wat je daar allemaal gebeurd bvb
de duiven van bepaalde lokalen stonden pal in de zon en het was wel 35°
alle lokalen deden er 10% minder duiven in de manden omdat dit het reglement voorschreef en wat moesten al die mensen acheraf doen ,ja 2 duiven meer in de mand steken ,heb dan persoonlijk zelf gezien en gehoord dat er bepaalde mensen bij onze voorzitter zijn geweest met dit geval dat dit toch niet kon en john goegebeur heeft doodleuk geantwoord dat het toch niet zo warm was alez ik wil maar zeggen dat het 5 € voordeel was per duif en als je kan rekenen hoeveel dat er nationaal waren en 2 duiven meer in de mand te steken ,dan weet je het wel hoeveel profijt ze hebben gedaan en op de vrachtwagens stonden zelfs de manden 1laag te hoog gestapeld ,ik wil maar zeggen
dat hier een oorlogje aan het openbarsten is tussen de 2 transportfirma's en dat bepaalde west vlamingen een beetje aan het overdrijven zijn ,kijk eens zelf in jullie boezem en probeer eens op een deftig manier jullie frustratie op te lossen ,zo zal het ook nie gaan

Ook niet alle Oost-Vlaamse duiven werden gelijk behandeld. Zelfs in Oost-Vlaamse OVV-lokalen waren niet voldoende alumunium "bakken" (manden kan je dat niet noemen) en werd een gedeelte in plastieken manden ingekorfd zodat ook hier al binnen één maatschappij met verschillende maten en gewichten moest worden gewerkt.
Als ge uw eigen maatschappijen al niet kan bedienen waarom doe je dan mee aan een nationale 'inschrijving'.
Wie niet kan voldoen aan de regels opgelegd in het lastenboek moet hiervoor de rekening gepresenteerd krijgen, dat is zo ook bij andere openbare inschrijvingen. Maar ja, het geld is binnen....
En als het er alleen op aankomt van gelijk te kunnen lossen, dan kan men zeeeeeeeeer creatief (?) zijn zeker ?

Afvoeren die OVV

mr simplex waarom afvoeren?

Ik hoop dat de 1e nationaal bij één van de mannen valt op foto... dan is het afdruipen met rode kaakskes.

Er is idd een verschil maar dat is er altijd al geweest en nu ineens kraaien maar.

Beste liefhebbers,
Wat is het toch een schande van al die kritiek..... MAAR NATUURLIJK WANT HET IS OPGEZET SPEL !!!!!
collega transporteurs achter de schermen aan het werk? jaloersheid?
Jarenlang vervoeren wij duiven met dit soort wagens naar Frankrijk voor lokalen over gans Belgie? Zowel op snelheid als tot en met de grote fond van Moeskroen/LeTouquet tot en met Marseille.
tot op heden, nog nooit klachten gekregen wat betreft de verzorging van de duiven. Wat is het toch raar dat de klachten komen vanuit een bepaalde hoek.
20 liefhebbers??? dat ze zich godverdomme eens allemaal bekend maken !!!!! allemaal nen groter mond maar ze durven zich niet bekend maken. sorry maar ik vind dat ze dan maar beter zwijgen. Net zoals ze mij vertelden dat er een fotograaf aanwezig was die blijkbaar een gerechtsdeurwaarder was.
waarom zijn er maar 2 liefhebbers afgekomen? en die mij persoonlijk melden nadat ze alles gezien hebben dat alles piekfijn in orde was!!! dat zijn liefhebbers met lef! ze bevestigden zelf dat ze zelfs geen probleem hadden met onze bachecamions ! hun woorden zijn : WIJ HEBBEN NIKS TEGEN WYBO
Weten alle liefhebbers ook dat de duiven van oostvlaanderen op karton zitten en niet op houtkrullen??? welke voetjes zien er dan het mooits uit?
ik kan enkel bevestigen dat wij alle duiven op hetzelfde tijdstip werden gelost en dat wij ons ten volle inzetten voor de duivensport.Een verantwoordelijke die ter plaatse was kan dit bevestigen.
Het is een jarenlange traditie die ons hierin bezighoud maar waar wij terzelfde tijd aanvoelen dat men ons weg wilt van de markt omdat wij niet samenspannen met de andere groep transporteurs. Deze willen het monopolie om zodanig de prijzen de hoogte in te jagen.
Ik ben ook niet iemand die 1000€ (of meer) geeft aan sommige verantwoordelijken van maatschappijen omdat ze hun duiven met een bepaalde transporteur zouden meegeven. Wij geven het liever in ons gratis kampioenschap dat wij inrichten voor de GROTE en de kleine liefhebbers en wij moeten maar onze goede dienst bewijzen door onze service.
Wij vechten jarenlang tegen de bierkaai maar de moed zal ik er zeker niet opgeven en verschillende mensen gaan ooit nog eens serieus verschieten. EERLIJK DUURT HET LANGST.......
bijna nog iets vergeten.
ze zagen allemaal voor gelijke kansen of niet?
Zouden wij niet beter in de toekomst de duiven gaan lossen op een lossingplaats waar de wind voor iedere liefhebber gelijk zit op de terugweg naar Belgie? dan is alles voor iederen gelijk of niet?
sportieve groeten en steeds tot jullie dienst.
Ronny Devos voor Transport Wybo

Beste Ronny,

Wij hebben het hier niet over omkoperij of corrutie!
Wij zullen u eens vervoeren vanboven op de voorlaatste mand bij omstandigheden ll.met de bache gesloten tijdens de rit.
U mag tweemaal een blikje van 33 ml. drinken. Verder moet u mooi blijven liggen.
Ik zal hetzelfde doen in de cabine express.
Wedden dat u achteraf er anders over denkt?

ingezonden reactie:
Er is de laatste dagen heel wat onwaarheden geschreven en verteld over het vervoer van de twee nationale vluchten ingericht door de K.B.D.B. Graag zou ik hierover de volgende bemerkingen willen maken.

Bij de aanbesteding van de nationale vluchten had F.V.O.V.(ik dacht in eerste instantie dat F.V.O.V. een inrichter was en geen vervoerder) de laagste prijs.Bauwens en Lathouwers waren 0,07 euro en Wuybo 0,12 euro duurder.Na de toewijzing moet ik toch even slikken dat ik uit verschillende bronnen vernam en lees dat Wuybo het voordeligste was. Begrijpe wie kan!!

Wat daarna volgde had niets meer met fatsoen te maken.Collega's die mekaar via de gespecialiseerde duivenpers van minder fraaie praktijken verdenken,vind ik persoonlijk heel laag bij de grond.

Uit dit pijnlijke verhaal is trouwens ook gebleken dat de job van inrichter EN uitslagmaker EN mandataris EN vervoerder in ons landje perfect cumuleerbaar schijnt te zijn!!!

Heel wat ergernis en geruzie kon perfect vermeden worden indien de K.B.D.B. - net zoals vorig jaar - het vervoer netjes had verdeeld (per regio of per provincie of per groepering) onder de voornaamste vergezellers van dit land, wij spijzen trouwens allemaal de kas van de K.B.D.B.
Wanneer je er dan -zoals nu- niks voor terugkrijgt,komt dit bijzonder frustrerend over.
Je vraagt je dan meer dan eens af,of het nog zin heeft verder zwaar te investeren in top-materiaal zoals onze cabine-expressen,daar waar blijkt dat ''bachés'' bij de K.B.D.B. even hoog gekwoteerd worden.

Lathouwers & C°

Waarom niet alles dan in baches vorig weekend op chateauroux?
Dan was al die zever nu niet geweest!
Iedere duif moet gelijk behandeld worden zeker als het op transport aankomt!
Hoe kan men dan spreken over gelijke kansen!
Wij zien nu al een verschil op de ablis vluchten tussen de lokalen.
Vb ik ken een liefhebber die 10duiven voor een andere liefhebber heeft en hij begon 5min vroeger en maakte een goede uitslag,maar de liefhebber die erna begon en zijn duiven belange niet zo goed had speelt in dat andere lokaal gespeelt heeft ene vervoerder Martens en andere wybo en dan zeggen dat ze op zelfde uur los zijn dat kan toch niet???

Vorige jaren was t n allegaartje van soorten vervoer... nu is t blijkbaar allemaal verkeerd. En dan heeft men t over gelijkheidsbeginsel? Dan moet ik toch lachen zulle, als limburger worden mijn duiven ook niet gelijk behandeld. Het ligr er al aan wanneer ze de korven komen ophalen in het lokaal, aan het begin of einde van de ronde, de reistijd tot chateauroux is veel langer dan bv W Vlaanderen en zo kan je nog lang doorgaan. Mr g Lambert, u verteld veel sprookjes, denk je dat cabine espressen zo goed zijn? Je hebt er nog nooit in n bovenste mand gezeten van een cabine express en in een vrachtwagen met bache ook nooit in de bovenste mand ? Van ver gezien waarschjnlijk wel. Wat de airco betreft, duiven die dicht in de buurt zitten ervan krijgen een snotneus en het is een natuurlijk feit dat warmte naar boven stijgt, ook bij airco. Wat gaan ze nog allemaal zoeken? Ik wil ook gelijkheid, dus ik wil dat mijn duiven dezelfde afstand moeten vliegen als je jouwe.
alles bij elkaar veel roddels over te warm geen eten enz.... , zou je niet beter een andere hobby zoeken? Of niet beter iedereen zelf met de wagen MET arco zijn duiven naar Chateauroux doen dan is het zeker goed.

Feiten : oude duiven 3° nationaal aanmeldingen W Vlaanderen ; jaarse duiven 2° nationaal W Vlaanderen, die zullen misschien 2 blikjes cola 33 ml hebben meegekregen.