Protest transport Châteauroux: Gelijke kansen voor iedereen? UPDATE-reactie Jan Lathouwers

Er was de laatste dagen heel wat commotie omtrent het vervoer van duiven door de KBDB zelf ingerichte vlucht vanuit Chateauroux. Het vervoer werd in handen gegeven van de OVV die na aanbesteding de laagste prijs op tafel wist te leggen in Halle. Nu blijkt dat de OVV slechts over 2 cabine-expressen beschikt om +/-45.000 duiven te vervoeren.

Hun toevlucht werd genomen naar gewone bache-camions van de firma Wybo uit Poperinge. Het hele konvooi, de Oost-Vlaamse duiven in de 2 cabine-expressen en de rest van Belgische duiven  in de minder comfortabele bache-camions is vrijdagmorgen onder een blakende zon vertrokken richting Chateauroux.

Een twintigtal  liefhebbers laten het daar echter niet bij. Samen zijn ze in het bijzijn van een deurwaarder naar Poperinge getrokken waar de duiven verzameld werden. Daar konden ze niets anders vaststellen dan hetgeen al de hele week de ronde doet. De Oost-Vlaamse duiven geladen in 2 cabine-expressen en de rest van Belgie geladen op 9 vrachtwagens met bache.

Een nationale vlucht waar men  duiven op 2 verschillende manieren aan de start brengt en dit louter om enkele eurocenten. Kan dat?

Is het niet zo dat men de duiven onder de ‘beste’ condities aan de start moet brengen?

Hebben onze KBDB verantwoordelijken het recht om ons duiven op een dergelijke manier te vervoeren?

En dit in een tijd waar iedereen de mond vol heeft van “dierenwelzijn”!

Hier het relaas van enkele tenoren in Poperinge aanwezig:

JoCa: “Deze week zei je nog telefonisch dat alle duiven per cabine-expres zouden vervoerd worden?”

De Rijst: “Dit transport is hetzelfde.”

JoCa: “Is er dan geen lastenboek geweest zodat dergelijke zaken niet mogelijk zouden zijn?”

De Rijst: “Ja er is iets van wel 4 bladzijden afgeven, het soort manden, ed. Maar voor ons was het belangrijk dat alle duiven samen gelost kunnen worden. Deze camions kunnen dit en ze gaan de uitslag niet beïnvloeden. Deze camions zijn goedgekeurd door de KBDB.”

JoCa: “Er is toch een duidelijk verschil om vervoerd te worden in wagens van Oost-Vlaanderen en deze 9 bache-camions?”

De Rijst: “Op andere nationale vluchten is er ook verschil in transport, we zijn niet uniek hoor. Op een duivenhok kan het ook wel eens warm worden, onze duiven zijn veel gewend. Hoeveel liefhebbers hebben airco op hun hok? Voor ons is samen lossen van het allergrootste belang. Geloof me, iedereen heeft gelijke kansen.”

JoCa: “Wat denk je van al die heisa?”

Rony Devos (Wybo): “We vinden het spijtig dat daar zoveel om te doen is. Wij zijn ons hele leven lang al transporteur van duiven en dat we er nog altijd voeren is wel een teken dat we het niet zo slecht doen zeker. De duiven worden op de best mogelijk manier naar de startplaats gebracht. Wellicht is de heisa ook een beetje uitgelokt door ons concurrenten. Verleden jaar stond ik hier te brullen, toen greep onze firma naast het transport, dit jaar is het blijkbaar andersom.”

Nieuws:Protest duivenliefhebbers West-Vlaanderen tegen transport Châteauroux klik hier

Hier enkele foto’s genomen vrijdagmorgen 03-06-11 bij het vertrek:

De vrachtwagens klaar voor vertrek bij de firma Wybo:

  

Een zicht op één van de bache-camions. Alle manden voorzien van drinkbakjes. Tijdens de reis wordt 2 maal gestopt om alle duiven de gelegenheid te geven om te drinken. Eten wordt niet meer gegeven:

De Airco die ervoor zou moeten zorgen dat de +/-4000 duiven van deze vrachtwagen het niet al te warm krijgen tijdens hun reis en onder de beste omstandigheden aan de start kunnen komen, totaal onvoldoende naar onze mening:

Het overladen van de duiven die met kleinere vrachtwagens opgehaald werden bij de verschillende maatschappijen:

Mark De Backere aanvankelijk niet zo gelukkig met interesse van de pers:

Daar stonden ze, de Oost-Vlaamse duiven in hun cabine-expres, ver weg van het drukke gewoel:

Hier Rony Devos, zaakvoerder van de firma Wybo samen met Davey Verleye en Koen Meerschaert,  actievoerders van het eerste moment. Gelukkig hebben we nog duivenliefhebbers die zich willen inzetten voor het welzijn van hun en onze duiven:

 De duiven worden wel degelijk allemaal samen gelost op de Wybo camions.

Hier ziet u hoe het systeem werkt, graag werd door de firma Wybo een demo gegeven aan de karig aanwezige pers.

Een houten plaat is geplaatst voor de geopende mand:

Met een ingenieus systeem van kabeltjes en veren slaagt men erin om die plaat te openen zodat alle duiven gelijktijdig kunnen wegvliegen:

 Ook belangstelling van Focus en WTV, de plaatselijke Tv zenders: