Afdelingszege St. Quentin 9.807 d. kroon op seizoen Comb. de Wit (Surhuisterveen, NL)

Wie zich in een samenspel met ‘groten der aarde’ als Pieter Veenstra en Jacob Poortvliet staande wil houden, moet van zeer goede huize komen. Tjalling en Koen de Wit wisten hun schouders te rechten in dit geweld en uit te groeien tot nieuwe sensatie van de afdeling Friesland.

De gouden Teletekst-plek op St. Quentin is een bekroning op een zeer indrukwekkende opmars, tot aan National niveau. In 2010 en 2011 werden verschillende top klasseringen in competities als The Best of The Best, WHZB en de Europa Cup in de wacht gesleept; een Teletekst-overwinning was het stiekeme doel voor de jaargang 2012. Op St. Quentin wist de voortreffelijke duivin NL10-1034286 zich los te maken van het pak en de zege voor zich op te eisen; daarmee vliegt ze in 2012 al een drietal absolute topnoteringen bijeen, te weten:

      1e Teletekst-midfond St. Quentin  – 9.807 d.
      1e Pithiviers                     –   482 d. (30e NPO – 6.714 d.)
      2e Sens (na hokgenoot)            –   354 d. (26e NPO – 5.984 d.)

“De 286 is vooral op vluchten van 350 tot 650 km is haar element,” aldus vader Tjalling. “Ze komt uit een broer van ‘De 105’, één der beste vliegers die we ooit hadden uit een kleinzoon van ‘Roosje’ (Will & Falco Ebben) x een zus van ‘Arrow Space’ (van clubgenoot Jacob Poortvliet). Moeder komt via Wiebe Elzinga (ook clubgenoot) uit super presterende lijnen."

Het seizoen 2012 bracht vader en zoon De Wit al verschillende kopprijzen … Op de vitesse en de midfond zijn de beste uitslagen:

14-04 Boxtel (184 km)        - 1.945 d.: 1e (19/34)
      4e snelste afdeling Friesland – 22.277 d.
29-04 Hazeldonk (212 km)     – 1.591 d.: 2e (16/33)
23-06 St. Truiden (274 km)   –   662 d.: 2e-3e (14/20)
      42e en 52e snelste afdeling Friesland – 7.933 d.
30-06 St. Quentin (422 km)   –   731 d.: 1e-4e-12e-35e-49e-50e-54e (16/26)
      Snelste afdeling Friesland – 9.807 d.

Vooral over de dagfond zijn de mannen zeer te spreken; van de drie vluchten in deze discipline werd in ACG10 al twee maal de 1e prijs gewonnen, terwijl de mannen er nooit meer dan 8 inzetten op deze discipline. De cijfers op de dagfond.

26-05 Pithiviers (623 km) – 482 d.: 1e-4e (4/8)
      30e NPO afdeling Friesland – 6.714 d.
09-06 Sens (590 km) – 354 d.: 1e-2e-5e (4/7)
      6e en 26e NPO afdeling Friesland – 5.984 d.
23-06 Orleans (657 km) – 408 d.: 15e-17e-21e-31e (6/6)

Toch was 2012 geen jaar met louter hoogtepunten voor Comb. de Wit. Al vele malen werd het ‘rampconcours’ vanuit Pommeroeul in de duivenpers uitgemeten, ook voor de Surhuister tandem werd deze 5 mei een zwarte dag. Hun superster de NL08-1971105 ‘De 105’ werd die dag namelijk verloren; al genoemd als broer van vader van de St. Quentin winnares van afgelopen weekend … maar vooral vermaard om zijn unieke palmares. Nog elke dag wordt deze crack gemist en speuren Tjalling en Koen het luchtruim af, hopend op een spoor van hun briljantje. Echter tot nu blijkt het telkens valse hoop.

‘De 105’ stuwde Comb. de Wit richting de Nederlandse vitesse en midfondtop, maar kreeg daarbij hulp van een andere gigant; de NL09-1596604 ‘Blue Hope’. Een duivin met een enorme staat van dienst; ze werd immers al:

      3e Nationaal Allroundduif Europacup 2010 (Coëf  1,87)
      Topklassering Midfond Europacup 2010 (Coëf: 1,5)
      Topklassering Eendaagse fond Europacup 2010 (Coëf. 1,0)
      4e Nationaal Allroundduif Europacup 2011 (Coëf. 2,8)
      4e Nationaal Vitesseduif  Europacup 2011 (Coëf 0,4)
      8e beste Eendaagse fondduif WHZB 2010
      3e beste Natoerduif WHZB 2011
      1e NPO Sens             – 6.740 d.
      3e NPO Signy Signetz    – 8.664 d.
      1e Boxtel               – 1.916 d.

Ook in 2012 wist het gigantje alweer een zeer fraai palmares bijeen te vliegen … met onder meer de 1e Boxtel in ACG en 4e snelste van afdeling Friesland (22.277 d.). ‘Blue Hope’ is een dochter van ‘Sprint’ (aangekocht op de totale verkoop van VD Pol-Vedder) x een duivin uit ‘het oude soort’ van Comb. de Wit.

De 20 koppels op weduwschap kwamen in 2012 iets minder vlot op gang dan vorige jaren, maar nu ‘de trein’ op stoom is, wordt er fantastisch gepresteerd. “Wellicht door de training; want sinds half mee trainen onze vliegers twee maal daagse in plaats van één maal daags. Na elke training hebben de duiven een half uur tijd om te eten en op de dag van inkorving krijgen ze de hele dag volle bak. Standaard procedures zijn het wekelijks bad en maandelijke behandeling tegen luis en het geel. Tonen gebeurt alleen op de vitesse en de midfond en qua voeding maken we geen onderscheid … Gerry Plus van Versele Laga in het begin van de week en Mariman Sport en Energie Plus later in de week, met altijd tovo, hennep en snoepzaad door het voer. Ook krijgen de duiven elke dag enkele pinda’s en in het begin van de week mineralen- en conditiepoeder van Mariën. Zo doen we het al jaren en dat slaat blijkbaar goed aan.” Geen geheimen dus, gewoon goede duiven … een credo dat eenvoudig klinkt, maar jarenlange investering heeft gekost. Maar voor Comb. de Wit wel leidde tot een plek in de top; Friesland en Nederland hebben een nieuwe naam om nadrukkelijk rekening mee te houden.