Ingezonden bericht van Paul Lampaert:
Balegemse Noene: de nationale verkiezingen naderen…
Het seizoen 2011 met zijn kwakkelweer, dubieuze lossingen heeft onder de diverse liefhebbers zijn sporen nagelaten. Sommige hadden desastreuze verliezen andere liefhebbers waren misnoegd over de lossingen kortom de winnaars liepen terecht te pronken en ja de verliezers likten hun wonden. Slotsom het was en is een seizoen waar men nog een hartig woordje over kan napraten.
Wat mij echter opviel in de talloze gesprekken, als een onzichtbare rode draad of een soort taboe: niemand was of leek geïnteresseerd in de komende nationale verkiezingen. Het is niet mijn bedoeling de huidige mandatarissen stokken in de wielen te steken of vervelend te doen, helemaal niet . Het gaat mij uitsluitend over de toekomst van de duivensport.
Ik citeer Martin Luther King: ‘I have a dream…’ Ik heb een droom over de duivensport. Veronderstel dat ik een kandidaat mandataris voor de komende verkiezingen ben dan is dit mijn 10 punten programma. Voor alle duidelijkheid de opsomming is gebeurd in willekeurige volgorde en elk punt kan verfijnd en aangepast worden.
1. De onkosten voor het transport moeten eens ernstig onder de loep genomen worden. Zeker de zware halve fond en de fond.( kijk naar onze zuinige noorderburen)
2. Het reglement om binnen de 10minuten de duif aan te melden. Zijn er geen andere mogelijkheden om eventuele fraude uit te schakelen? De duif in kwestie heeft toch de prestatie neergepoot. De elektronische apparatuur is toch veilig.
3. Waarom zoveel nationale vluchten?Beperking is noodzakelijk.
4. Inkorflokalen met amper duiven geen toelating meer geven om in te korven.
5. Een onafhankelijk orgaan dat beslist over het lossen van de duiven. De inbreng van de inrichters is hier in casu nihil.
6. Het zonespel simpel afschaffen en zeker niet laten meetellen voor de nationale kampioenschapen. Een boutade: men speelt zich nationaal kampioen met zonale uitslagen.
7. Het overschrijven van duiven, waarom? Als de eigenaar het eigendomsbewijs heeft of een rechtmatig verkregen duplikaat is dit voldoende.
8. Een intensieve en resultaatsgerichte promotie voeren voor de ‘jongerendoelgroep’.
9. De duivensport met al zijn impact en facetten grondig laten doorlichten door hogescholen of universiteiten.
10. Het beleid transparanter en toegankelijker maken. Geen bondsbladen meer met quasi alle pagina’s reglementen en inschrijvingslijsten voor kampioenschappen .
Misschien klinkt of is dit programma ambitieus of onrealistisch. Het kan een droom zijn? Maar wie naar de liefhebbers luistert hoort hun frustraties maar ook hoopgevende en terechte op- en aanmerkingen. België is de bakermat van de duivensport laat het ook zo blijven en laat er ons alles aan doen om dit zo te behouden.

Reacties
1. akkoord (maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit)
2. niet akkoord (elektronisch constateren is niet veillig ziefraudegeval noorderburen van de afgelopen weken)
3. niet akkoord (wel afschaffen van alle provincilae vluchten dewelke in het zelfde weekend georganisseerd worden als een nationale vlucht van dezelfde afstand.)
4. niet akkoord (men moet de mogelijkheid geven aan de oudere liefhebbers om in zijn buurt kunnen in te korven)
5. akkoord (maar wie wil die verantwoordelijkheid op zich nemen?)
6. niet akkoord (zone's moeten behouden blijven... ook in het oosten van het land speelt men met duiven en meestal hebben deze het weer of ligging vlucht niet mee)
7. akkoord
8. akkoord (maar hoe?)
9. Waarom?
10. niet akkoord (hoe kunnen anders liefhebbers info ontvangen die geen internet hebben?)
Dus ik kan hier niet met alles akkoord gaan. Maar dat is logisch. Want de "pijnpunten" liggen bij iedereen toch anders.
En van de verkiezingen kan je niet wakker liggen want niemand op dit moment weet wie er opkomt.
10 nu krijgt ons bondje ook vanalles doorgestuurd via het net...het wordt afgeprint en iedereen kan een kopie meepakken
Of desnoods kan kbdb naar ieder die z'n email opgeeft, doorsturen...de overblijvers gewoon afprinten en doorsturen per post
Of mss es een enquete doen wie het wel echt wil ontvangen...
1. Met die onkosten heb ik veel minder problemen dan met de kwaliteit van sommig transport!
2. Niet akkoord, ook al is het EC 100% veilig. We hebben hier over een nationale wedstrijd, geen kermis koers. Het is leuk om weten hoeveelste aanmelding je lokaal, provinciaal, nationaal en internationaal hebt. Zo kan er snel een voorlopige uitlag gemaakt worden!
3. Klopt, zeker die fondvluchten op het zelfde weekend met slechts 50km is nutteloos!
4. Akkoord, lokalen waar alleen de helpers nog duiven inkorven is de kat bij de melk zetten. Oude mensen die geen auto ofzo hebben kunnen altijd met iemand mee rijden als dat nodig is.
5. Dit is meer dan nodig!!!! Kijk maar naar de lossingen van dit jaar, schandalig!
6. Zonespel afschaffen?? Dat ze die provinciale vluchten maar afschaffen! Wat hebben provinciale grenzen en eerlijker duivensport met elkaar gemeen??
7. Waarom? Om geld in het laadje te brengen zeker. Afschaffen die handel!
8. Inderdaad! Ook al vinden sommige van niet, ik als 24 jarige vind van wel! Als je kijkt naar de jeugd die er nog is weet je dat je nog steeds als jonge kerel anno 2011 met duiven kan spelen. Geen onzin van dat je niet op vakantie kan gaan, dat je niet op stap kan gaan en wat weet ik nog allemaal!
9. Dat kan je doen al vraag ik me af wat je met die resultaten gaat aanvangen?
10. Hoog nodig!
De beste stuurlui staan natuurlijk altijd aan wal.
Ik ben ook zo een van die stuurlui omdat ik me niet kandidaat heb gesteld.
Ik heb daar ook niet echt de tijd voor om dat te doen door mijn professionele bezigheden.
Ik heb wel respect voor de moedige mannen en vrouwen die zich aan de regels van de democratie willen onderwerpen om dan als verkozene het voortbestaan van onze hobby te bewerkstelligen. Op sportief vlak zullen de menigingen als dusdanig wel ver uiteenlopen (zie de 1 punten hierboven - niet iedereen is daarmee akkoord) maar dat mag niet leiden tot imobilisme.
Als verkozen mandataris moet je niet enkel denken aan hoe je opnieuw kan verkozen worden.
Belangrijker is uw steentje bijdragen in het bewustwordingsproces dat de KBDB dient te overleven.
De belangrijkste uitdaging is dan ook hoe kunnen we een (logge) organisatie die georganiseerd is voor 150.000 leden ombouwen naar eentje die 15.000 leden?
Hoe krijgen we het financieel plaatje rond?
Met andere woorden hoe gaan we besparen en welke nieuwe inkomsten kunnen er aangeboord worden.
Veel duiven in een wedstrijd (slechts 1 nationale vlucht) dat is goed voor de commercie ... maar is dat wel goed voor de duivenliefhebber?
Lokalen afschaffen??? Niet iedere liefhebber heeft een auto om zijn duiven te vervoeren.
...
Maar een logge onbetaalbare administratie die 80% van het huidge budget verbruikt daar moet je je vragen bij stellen.
Zouden er 'uitgaven' bestaan buiten de lonen en de 'reisjes'?
denk jij dat het 100% is?
Wat bedoel je met 100%? De werking? De structuur?
In totaal niet dan nee...maar of je er iets aan kan veranderen daar vrees ik voor
Is zoals bij een overname van een slecht werkende, structurele firma...die kan je beter opdoeken ipv over te nemen, dus gewoon iets gelijkaardigs parallel opstarten
En ok, ik weet dat het allemaal goed bedoeld is dat bepaalde personen zich 'kandidaat' stellen om iets wat scheef is recht te trekken...maar of dacht genoeg zal zijn daar heb ik sterk m'n twijfels over ja
Dus ik werp niemand een steen maar ik denk toch dat er buiten de kennis vh duivenwereldje een 'stukje' meer moet aanwezig zijn om iets efficient en vooral op hedendaags 'nivo' te laten werken (en bestaan)
Als er 1000 liefhebbers hun mening geven op de voorstellen van mr Lampaert en ge moet daar u conclusies uittrekken dan valt al uw haar uit uw hoofd
iemand die wil verkozen worden moet aan de liefhebbers geen uitleg gaan vragen ,die moet zelf weten wat hij gaat doen want anders solliciteerd die persoon voor de verkeerde job
als ik dat 10 punten programma lees dan zou ik een beetje cru zeggen ; BACK TO THE SIXTIES
als slotsom zou ik zeggen ; er mogen 20 nieuwe mandatarissen komen ,er zal weinig of niets veranderen en ik ga er ook niet wakker van liggen
binnen een paar weken gaat zoals ieder jaar de winterpraat beginnen en een paar maanden later beginnen we terug met de duiven te spelen en alles blijft bij het oude op een paar uitzonderingen na
Guco ik ben het daarmee niet eens. Er is in de KBDB een niet onbelangrijk sociaal passief. Dit kan je zomaar niet negeren. Wat er wel moet gemaakt worden is een langetermijn finacieel plan van hoe blijf je de zaak rondkrijgen.
Dit bestuur heeft al een aantal dingen gedaan zoals het sluiten van zetels, personeel laten afvloeien, ... Allemaal kreeg dit kritiek, maar dit is de enige weg die kan bewandeld worden. Maar waar de mandatarissen wel moeten van afstappen is de uitgebreide etentjes over de middag, de hoge representaiekosten, ... Eerder symbolisch maar toch een aantonen dat ze het menen.
Hoe kan de administratieve last gebracht worden naar de lokale besturen? Nu het overschrijven van de ringen kan daar evengoed, zoniet beter gedaan worden dan in Halle bijvoorbeeld. Met internet kan je op een eenvoudige manier snel iets opzetten tegen een lage kost.
....
Ze hebben wsl al goei dingen gedaan ja, maar het is ni 5 voor 12 maar...
En daar zie ik de huidige structuur niet tot in staat om dat te redden
Sluiten van zetels zeg je, ik weet dat bv Zele dicht is, maar ik zag nog onlangs dat de provinciale zetels van O en W Vl gesloten waren ergens rond ne feestdag... dus welke zetels nog? Die van die 10 leden van LUX wsl?
Laten we het eens hebben over de inkomsten en uitgaven...(of staat dat in het bladje? want dat lees ik niet...) Maar ik weet wat ik weet dus..
hoe de kbdb moet geherstrutureerd worden of niet of wat dan ook ,daar kan je beter geen discussie over voeren want dat is dweilen met de kraan open
als een provinciale of nationale mandataris regelmatig gaat dineren op kosten van de kas ,dat stoort mij niet als die personen hun job correct uitvoeren
ik zou dat trouwens zelf ook doen ,waarom niet ?
zo gaat dat toch int leven
ik vind van wel want daar moet 'de redding' gebeuren...ni door die plaatselijke mandataris die voor minder kosten wil gaan of nog meer of minder vluchten in z'n streek... dat zijn kosten voor het kerkhof zeggen ze bij ons
En dat die kosten maken die ze doorrekenen dat is niet meer dan normaal, maar er moet eerst een degelijke structuur zijn
Je moet als ondernemer iets winstgevend maken of in dit geval niet verliesmakend of is het ne vzw?
Trouwens waarom moet die mandataris gaan dineren? Wij in ons klein bondje houden als bestuur ook vergaderingen in het café/lokaal, waarvan de cafébaas ons een zaaltje gratis geeft ter willen van ons hobbyke...er trouwens dan ook nog 'lidgeld' voor betaald...en wij betalen dan zelf ons pintje als bestuur...ni uit de kas...bij ons krijgen de leden nog zelfs geld terug op het einde vh seizoen
vluchten afschaffen is dikwijls een onderwerp van liefhebbers die dat niet spelen laat ieder zijn spelspellen laat de liefhebber dat zelf uit maken en dat eens ieder naar zijn eigen spel kijkt en dat afschaffen van fondvluchten die daar over spreken dat zijn liefhebbers die dat NIET spelen. ik zelf speel fond ik moei mij ook niet met anders mans spel ...dank U
Francis V C
Wat u zegd is voor 100 0/O Juist !!!!!!!!!!!!!!!!!
Het is hier al even slecht als in de Belgische politiek, op elkaar schieten van overal maar iets deftigs voorstellen of realiseren...
Francis,
Als je fond speelt zou je toch moeten inzien dat er veel te veel vluchten op de nationale kalender staan. (Voor de duidelijkheid, ik spreek over nationale fondvluchten)
Een paar voorbeelden :
Weekend van 25/06 staat er Montauban en Libourne op het programma
Weekend van 02/07 staat er Bordeaux en Orange op het programma
Kan perfect door 1 vlucht te organiseren vanuit één van beide plaatsen voor oude en jaarlingen.
Dan heb je nog 16/07 Limoges, daarvan kunnen de jaarlingen perfect mee naar Souillac op 23/07.
Limoges kan dan ook meteen van de vluchtkalender als fondvlucht want dat is het absoluut niet.
Als we gaan naar een vluchtprogramma met elk weekend een nationale zware halve fond en fond vlucht is het meer dan voldoende, daar kunnen dan de 6 internationaals nog bij en opgelost. Liefst organisatie door de kbdb en niet meer door de verschillende organisaties zoals nu.
Groeten,
Peter
Francis,
Nog vergeten te vermelden dat je daarbovenop nog eens veel eerlijkere kampioenschappen zal krijgen want niet iederen heeft 60 weduwenaars zitten om te verdelen over al die vluchten.
Mvg,
Peter
1. kategorie jaarlingen en duivinnen afschaffen (van snelheid tot fond : jl. en oude 1 uitslag).
voorbeeld 1: op pipa zie ik Oost-Vl. 28/05 Orléans oude 2783d. en de eerste 7 duiven zijn jl. op de uitslag van de oude!!!
voorbeeld 2: op pipa zie ik Oost-Vl. 13/08 Orléans 100 oude en 115 jl., aantallen onwaardig voor een provinciale vlucht.
2. Schaf provincies af ; veel te kostelijk.
3. Referendums invoeren
voorbeeld: 2/3 van de liefhebbers moet deelnemen en 3/4 moet het goedkeuren ( cfr. aanmelden van duiven)
4. Alle documenten van kbdb op pc en versturen via mail indien mogelijk.(hoklijst en vaccinatiepapieren.). Dierenartsen dienen hier ook toegang tot te krijgen om de documenten (vaccinatie) geldig te maken.
5. Antibiotica op de verboden lijst zetten voor duiven die deelnemen aan vluchten.
Karel,
Wat ga je dan doen met jongen die Adeno hebben onder je puntje 5?
Denk dat als het gecontroleerd wordt door dierenartsen dat het reglementair moet blijven.
Groeten,
Peter
Wat er nog bij zou moeten is een controle van de dierenartsen, er zijn er die de regels niet willen volgen en het vaccinatie document ondertekenen en de vaccinaties meegeven waardoor er geen controle is of de duiven effectief geënt worden of niet.