A A A
74 replies [Last post]
profile picture
Last seen: 6 hours 29 min ago
1341 posts since 23/10/2009
Pigeon category: Extreme long distance

Plaats hier al Uw info :
Succes

Comments

profile picture
Last seen: 2 weeks 5 hours ago
318 posts since 03/04/2006
Pigeon category: Middle distance

Spijtig Sad geen duiven mee gegeven. Ze zaten in mijn ogen geen 100%

Mijn beste duivin (altijd prijs per tiental) heeft vorige week op Dourdan voor de eerste keer gemist. Gisteren vastgesteld dat ze een pok had en gele aanwas in de bek. Dat verklaart al veel waarom ze zaterdag heeft gemist.

Voor mij is het gedaan dit jaar met spelen ... Wink

profile picture
Last seen: 5 hours 2 min ago
2420 posts since 29/05/2003

Wij geven niet op.

20 duiven zijn er mee op Geuret.
Deden ook Bourges, Argenton en La souterraine.

Vorig weekend als tussenvlucht Chimay, tegen 300 duiven 1-8... en 15/20 per drietal.

Als het nu niet lukt kunnen we nog altijd gaan vissen.

profile picture
Last seen: 16 weeks 4 days ago
123 posts since 21/12/2006
Pigeon category: Middle distance

Hier gaan 19 stuks mee.
12 jonge duiven & 7 nest duivinnen.

Succes iedereen

profile picture
Last seen: 13 weeks 6 days ago
65 posts since 06/03/2007

Waarom is de uitslag van Gueret hier nog niet geplaatst?

Als ik sommige berichten op dit forum lees, dan staat de uitslag toch al bij voorbaat vast ... zeker als de vlieglijn en de windrichting gekend is.

Misschien kunnen die personen dan ook nu reeds de uitslag hier plaatsen.
Achteraf kan immers iedereen goed voorspellen ...

Met vriendelijke groet,
Patrick.

profile picture
Last seen: 3 weeks 3 days ago
541 posts since 19/03/2006

Operations wrote:

Als ik sommige berichten op dit forum lees, dan staat de uitslag toch al bij voorbaat vast ... zeker als de vlieglijn en de windrichting gekend is.

Met vriendelijke groet,
Patrick.

Patrick,verklaar u nader hier kan ik nog iets leren Exclamation

profile picture
Last seen: 6 hours 38 min ago
1938 posts since 02/07/2003
Pigeon category: Long distance

Operations wrote:

Met vriendelijke groet,
Patrick.

Dat zou pas straf zijn.
Nu al de uitslag plaatsen. Laughing
Uitgesteld tot morgen en wordt waarschijnlijk pas maandag los.
We zouden beter drie uitslagen maken,voor elke dag 1. Laughing

profile picture

Na een nationale wedvlucht zijn hier telkens mensen die beweren dat de winnaars zeer gunstig lagen ... de rest van het land (of provincie) was al bij voorbaat kansloos voor een topnotering.

De combinatie van vlieglijn, ligging en wind bepaalt volgens hen wie de kopprijzen behalen ... de kwaliteit van de duiven en de melker is van ondergeschikt belang.

Als ze dat nu al twee nationaals vertellen na de aankomst van de duiven, dan kunnen ze dat deze keer toch ook eens voor de aankomst van de duiven doen?!

De vlieglijn, de ligging en de wind zijn allemaal gekend ... de nationale winnaar dan toch ook?

Met vriendelijke groet,
Patrick.

Forum moderator
profile picture
Last seen: 16 hours 24 min ago
2572 posts since 15/11/2004

Operations wrote:

Met vriendelijke groet,
Patrick.

Gaat moeilijk want is uitgesteld tot morgen en het exacte weer weet je nooit op voorhand.
Maar in Lanaken zal het moeilijk worden om prijs te pakken, te slecht gelegen en de wind en massa tegen.

profile picture

Patrick,

je vergeet het doorslaggevend belang van de massa.

Bovendien draai je de redenatie om.

Niemand heeft hier ooit gezegd dat je met slechte duiven kan winnen.
De winnaars beweren wel dat het ALLEEN aan die goede duiven ligt en dat de rest van het land met soepkippen speelt.

Een beetje relativeren zou al veel helpen. Negatieve reacties van de verliezers worden vaak uitgelokt door de arrogantie van de winnaars.

En inderdaad, op voorhand kun je al een strook van max 50 km breed aanduiden waar de kopduiven en het merendeel van de prijzen gaan vallen.

profile picture
Last seen: 46 weeks 5 days ago
603 posts since 30/08/2006

Voel me aan gesproken. Wink
Zal dan ook gaan gebeuren..,

Momignies gebruikend als steunpunt.
en vandaar uit één trechter tekenend met aan de bovenkant 50km breedte, voor het gros van de prijzen.
kantelend met enkele graden naargelang de wind nu 4 a 5bf Zzw en Eksel dus.

Zingem als uiterste ten westen & Eksel als uiterste in het oosten en achterliggend gebied als place to be te gebruiken. vandaag Wink
Morgen zullen we niet veel aanpassen, ok ?
alles wat buiten dat vlak valt krijgt het moeilijk.
En zijn er heel wat.

hangen we er wat aan vast ? Laughing

profile picture
Last seen: 6 hours 38 min ago
1938 posts since 02/07/2003

Zonet opnieuw een "blindconstatatie" in west-vl.
Deze morgen om 9u15 WERD EEN DUIF GEREGISTREERD VAN GUERET.
De duif is echter niet thuis.Kan ook niet ze zijn nog niet los. Laughing

profile picture
Last seen: 23 weeks 3 days ago
20 posts since 28/07/2003

Moors Eric wrote:
Patrick,

je vergeet het doorslaggevend belang van de massa.

Bovendien draai je de redenatie om.

Niemand heeft hier ooit gezegd dat je met slechte duiven kan winnen.
De winnaars beweren wel dat het ALLEEN aan die goede duiven ligt en dat de rest van het land met soepkippen speelt.

Een beetje relativeren zou al veel helpen. Negatieve reacties van de verliezers worden vaak uitgelokt door de arrogantie van de winnaars.

En inderdaad, op voorhand kun je al een strook van max 50 km breed aanduiden waar de kopduiven en het merendeel van de prijzen gaan vallen.

Eric,

jij verwart arrogantie met objectiviteit.

Op La Souterraine stond er een westenwind. Getuige hiervan de resultaten van West en Oost-Vlaanderen die geheel niet in het stuk voorkomen.
Als ik dan de 1e Prov. Limburg speel bij de jongen (2e Nat) en 2e Prov bij de oude (3e Nat), dan is dat volgens jou en Gilbert het gevolg van wind en ligging.
Ik heb daar op gereageerd door te melden dat Creten in Sint Truiden de 1e Prov oude duiven maakte en Rudi Hendrikx de 2e Prov. bij de jongen . Hij speelt bovendien verschillende vroege prijzen en een hoog prijzenpercentage. Jij moet dan zeker niet klagen over wind en ligging want Hendrikx is je buurman en als ze er bij hem wel zijn en bij jou niet, moet je het verschil ergens anders zoeken. In de kwaliteit van de duiven of in de konditie van het moment. Jij hebt me geantwoord dat je dit jaar Hendrikx verschillende keren hebt voorgepakt, dan hebben de duiven van Hendrikx blijkbaar op een ander moment 'gepiekt' als die van jou.
Maar het op de wind en de ligging steken op een La Souterraine met W-wind is volgens mij excuses zoeken die er niet zijn.
Volgens mij is dit geen arrogantie van de winnaars, maar een objectieve analyse.

profile picture

Guido,

ge hoeft U niet persoonlijk aangesproken te voelen. Ik weet dat U een verstandig man zijt, die kan relativeren, maar er zijn anderen.

Ik praat trouwens niet zozeer over wind en ligging, eerder over de invloed van de massa.

Hendrix krijgt van mij zes km vlucht, terwijl onze duiven over zijn hok vliegen op weg naar hier. ( op nationaal en semi nationaals) Dus moeten ze al 12 km vooruit vliegen om hem voor te pakken.

Bij provinciale lossingen is de prijsverdeling veel gelijkmatiger, maar dan heeft de wind weer meer invloed, maar die waait niet altijd hetzelfde.

Als de logica gerespecteerd wordt moeten bij zuidwestenwind de kopprijzen oostelijk in de achtervlucht vallen. Als wij hier dan met de hele vereniging niet één duif provinciaal per tiental op de uitslag krijgen denkt U dan echt dat dat alleen aan de kwaliteit van de duiven ligt?
Voor mij ligt het er gewoon aan dat de duiven in groep Belgie binnenkomen door het centrum, en dat hoe verder naar buiten men woont, hoe groter de omweg is die ze maken. Ze vliegen echt geen half uur langer op 600 km, ze vliegen gewoon 50 km teveel.

profile picture

@ Gilbert

Ik heb naar uw trechter gekeken ... u stelt dat met deze Z-ZW-wind dit het gebied is waar je moet wonen om nationale kopprijzen te spelen.
De rest van het land is bij voorbaat kansloos voor een kopprijs, laat staan de overwinning.
Heb ik u goed begrepen?

U hebt hier aangetoond dat een groot deel van België in deze omstandigheden uitgesloten is voor een nationale topnotering ...
hierin hebt u hoogstwaarschijnlijk gelijk.
Maar dit is toch geen antwoord op mijn vraag!!!
U hebt namelijk niet aangetoond wie er wel gaat winnen / kop spelen ... u hebt alleen een grote regio benoemd waarin men gunstig ligt.

Hoeveel duivenliefhebbers wonen er in dit stuk van België: uw trechter?
1?
10?
100?
1000?
10000?
Hoeveel van al deze duivenliefhebbers die in uw trechter wonen, gaan een kopduif klokken?
En hoeveel gaan geen kopduif klokken?

Is het dan niet zo dat die duivenliefhebber gaat winnnen, die:
- in uw trechter woont (hoogstwaarschijnlijk); EN
- hele goede duiven heeft;
- die in een blakende gezondheid verkeren;
- die super gemotiveerd zijn?
Kortom: de beste duif van die dag ... met zijn / haar thuisbasis in uw trechter?

Met vriendelijke groet,
Patrick.

profile picture

Patrick,

ge hebt 100% gelijk.

Alleen jammer dan voor de liefhebbers die ook:

heel goede duiven hebben
in blakende gezondheid
super gemotiveerd.

Maar toevallig 100 km uit Gilbert zijne trechter wonen.

We betwisten niet dat van de mogelijke winnaars de beste wint, maar we zijn zoekende naar een spelsysteem waarbij en zoveel mogelijk potentiele winnaars zijn. Wie kan daar tegen zijn? De besten van nu zullen dan ook bij de beteren zijn, maar de concurentie is groter, zelfs met een kleiner aantal duiven in wedstrijd.

tim
profile picture
Last seen: 7 hours 31 min ago
2973 posts since 10/05/2004
Pigeon category: Extreme long distance

inderdaad,

patrick zei het correct en eric en ik weten al langer dan vandaag wat de gevolgen daarvan zijn.

zelfs met oostenwind moeten onze duiven op de nationale hafo (zeker met jonge duiven) 110% zijn om kop te vliegen. iedereen weet dat dit dan ook onmogelijk is.

het probleem is heel duidelijk, en ik heb de indruk dat er consus over bestaat. godzijdank!

de trechter ligt heel vaak tussen mons en namen, of nu en dan eens tussen charleroi en ciney en heel nu en dan eens tussen kortrijk en geraardsbergen.

maar op de nationale hafo moet ik nog altijd wachten op de dag dat de trechter ligt tussen roesbrugge en roeselare of tussen dinant en martelange.

zoals het hafospel nu georganiseerd wordt en - erger nog - zoals men het in de toekomst zou willen organiseren (door meer nationaals op de hafo) zal ik zelfs met mijn jonge 25 jaar die dag dat kortemark eens in de trechter ligt nooit meemaken of ik moet 120 worden en hopen dat tegen dan op bourges II iets van 450 duiven worden ingekorfd (maar dat hoop ik natuurlijk niet).

profile picture

Operations wrote:
@ Gilbert

Ik heb naar uw trechter gekeken ... u stelt dat met deze Z-ZW-wind dit het gebied is waar je moet wonen om nationale kopprijzen te spelen.
De rest van het land is bij voorbaat kansloos voor een kopprijs, laat staan de overwinning.
Heb ik u goed begrepen?
Fijn dat je dat gedaan hebt, nuttig voor iedereen. Idea Wink
Doch Jawel, kan ook al eens ne witte merel tussen zitten !
Maar is dus geen algemene regel.
50 van in de 100 vroegste Nat. prijzen, versus hokliggingen situeren zich op één kleine oppervlakte en in elkaars directe omgeving of in het verlengde.

U hebt hier aangetoond dat een groot deel van België in deze omstandigheden uitgesloten is voor een nationale topnotering ...
hierin hebt u hoogstwaarschijnlijk gelijk.
Maar dit is toch geen antwoord op mijn vraag!!!
U hebt namelijk niet aangetoond wie er wel gaat winnen / kop spelen ... u hebt alleen een grote regio benoemd waarin men gunstig ligt.
Janssens in Eksel, VanWinkel Jef in Tielt- winge, Van Lint in Zoutleeuw, Steenbergen in Herk-de-stad, ? Berlaar, Turnhout, Tessenderlo, Lummen, Vremde, Nijlen.. hou je niet tussen de 100 eersten uit.

Hoeveel duivenliefhebbers wonen er in dit stuk van België: uw trechter?
1?
10?
100?
1000?
10000?
ongeveer de helft of 60%, zou het niet weten eigenlijk.
Hoeveel van al deze duivenliefhebbers die in uw trechter wonen, gaan een kopduif klokken?
De prijzen zullen daar voor +90% zijn., mogelijk wil pipa die jewels of the sky kaart eens plaatsen ?
En hoeveel gaan geen kopduif klokken ?
Uiteraard de mindere van de betere.

Is het dan niet zo dat die duivenliefhebber gaat winnnen, die:
- in uw trechter woont (hoogstwaarschijnlijk); EN
- hele goede duiven heeft;
- die in een blakende gezondheid verkeren;
- die super gemotiveerd zijn?
Kortom: de beste duif van die dag ... met zijn / haar thuisbasis in uw trechter?
De beste is diegene die het kortste bij huis is en op die positie gelanceerd is via de trektocht van de eerste groep duiven.
(kortom die juist in de goal ligt of toch kort erbij)
Die van Tongeren komen uit NW aangevlogen, nochtans dezelfde afstand als bvb Zoutleeuw, maar moeten dan nog 30 minuten vliegen.
Deze zijn ook gezond en goed genoeg, maar vallen niet in de trektocht van de duiven.
Binnen die trektocht sector moeten duiven ook wel correcties doen van 1 tot 15 minuten.
Wat maakt dat ze er daar dan 41d. van de 60d. kunnen pakken op 30 minuten en één hok.
41 duiven dewelke de 2é van lanaken met nochtans betere kwaliteiten dan nog kloppen aangezien die dan idd nog 50 km (40 min) heeft moeten vliegen en zich heeft laten vangen aan meevliegen net zoals 40d. van die 41d. . Wink

De beide vlaanderens hebben één pak duiven mee, indien kalmere wind zal oost_vlaanderen voor de verrassing kunnen zorgen.
Wat dan zal tonen dat er zich 2 evenwaardige groepen zich ergens één juist spoor gekozen hebben.

Met vriendelijke groet,
Patrick.

profile picture

Dat er een regio is waarin men gunstig ligt bij een bepaalde windrichting, is inherent aan de duivensport!!
Dat er duivenliefhebbers zijn die buiten die regio wonen en kansloos zijn voor een provinciale / nationale topnotering ook!!
Maar gelukkig is de wind veranderlijk ... het zijn niet elke keer dezelfde mensen die gunstig liggen.

Als je provinciaal of nationaal ongunstig ligt, dan moet je jouw duiven beoordelen op de regionale uitslag ... en niet afgunstig reageren op degenen die wel "in de goal" liggen.
De rollen zullen ook wel eens andersom zijn ... en dan pas moet je jouw duiven beoordelen op de provinciale en nationale uitslag.

Als u dan de overwinning behaald hebt, zult u het vast niet kunnen waarderen als de anderen uw resultaat grotendeels aan uw ligging wijten.

En denk nu niet dat ik zelf gunstig lig als er zuid in de wind is ... in tegendeel zelfs.
Ik woon in het zuid-oosten van (Nederlands) Limburg ... ik lig regionaal, provinciaal en nationaal alleen gunstig bij NW-wind ... en die is tegenwoordig zeer zelden.

Maar ik hoef me toch niet op te winden als niemand in onze regio provinciaal kop speelt bij ongunstige wind ... ik moet lokaal goed zien te spelen. En als de wind eens een keer W, NW of N is, dan probeer ik er op provinciaal of nationaal niveau bij te zijn. En ook al lig ik dan provinciaal / nationaal gezien gunstig, dan nog is het zeker niet makkelijk om toptien te spelen ... d'r zijn namelijk genoeg goeie duivenliefhebbers in deze hoek van Limburg. En als ik goed lig, dan liggen die ook goed ... dan zal de beste van die dag winnen.

Met vriendelijke groet,
Patrick.

profile picture

@ Eric

Moors Eric wrote:

We betwisten niet dat van de mogelijke winnaars de beste wint, maar we zijn zoekende naar een spelsysteem waarbij en zoveel mogelijk potentiele winnaars zijn. Wie kan daar tegen zijn? De besten van nu zullen dan ook bij de beteren zijn, maar de concurentie is groter, zelfs met een kleiner aantal duiven in wedstrijd.

Iedereen (nou ja, bijna iedereen dan) wil graag een zo eerlijk mogelijk concours ... het probleem is echter dat dat een utopie is:

- er is altijd invloed van de wind op de trek van de duiven;
- er is altijd invloed van de grote massa op de trek van de duiven;
- er is geregeld invloed van het weer ... hier regent het en 20 kilometer verderop schijnt de zon.

Of u nu vanuit het zuidwesten speelt of vanuit het oosten of voor mijn part vanaf een boot op de Noordzee (zoals in Taiwan ed) ... er zal altijd een regio zijn waarin men ongunstig ligt.

Het leven is niet altijd eerlijk, de duivensport ook niet ...

Met vriendelijke groet,
Patrick.

profile picture

Rolling Eyes
Mr. Green
mensen, mensen

Vanwaar blijven mijn tegenstanders die brave mensen toch halen ?

Patrick, geen zin om in het ZO (Büllingen) van Belgie één hokje te starten ?
Regelmatig kan je daar Nationaal hafo vroeg pakken bij W OF ZW windjes.
Bij NW wind maak je zelfs grote kans op nationale winst.

Maar wil dat onze Brabanders/Antwerpenaars en aanleunende niet aandoen jij zoveel voordeel.
Op alle nationale hafo vluchten.

Uiterst ZO b-limburg(Riemst) is ver genoeg, kan je lekkere series draaien, toch..
Bij stevige westenwind Arrow Arrow vallen de duiven daar lijk vliegen op ne .....
zie B-limburgse provinciale uitslagen, nationaal te groot zoekwerk.