A A A
83 replies [Last post]
profile picture
Last seen: 5 hours 29 min ago
1216 posts since 26/11/2005

Fugare in Kortrijk :vorig jaar ben ik er niet geweest, dus heb ik een vraagje : Zouden er daar veel jongen (2012) te koop staan of zijn het meer laatjes van vorig jaar en zo ?

Comments

profile picture
Last seen: 6 hours 52 min ago
65 posts since 08/01/2011
Pigeon category: Extreme long distance

Verlede jaar oude & jaarse en jonge en alle prijs klasse

profile picture
Last seen: 3 days 20 hours ago
66 posts since 10/01/2010

Kristof,

Verleden jaar ben ik er geweest,veel te koop gestelde duiven zowel oude , jaarlingen en jongen.
De moeite waard om er eens naartoe te gaan,alsook veel informatiefolders van verschillende firma's.
grt
filip

profile picture
Last seen: 7 min 21 sec ago
663 posts since 27/12/2007

Kristof, er staan daar héél wat jongen te koop, maar hoewel de prijzen sterk varieren, zijn er geen koopjes te doen hoor. Toch niet voor de 'werkende klasse'...

profile picture
Last seen: 7 hours 54 min ago
149 posts since 10/11/2006

Daar is alles te koop maar wel alles voor in den diepvries

profile picture
Last seen: 6 hours 52 min ago
65 posts since 08/01/2011

Als je graag koopjes wil doen van duiven dan moet je naar Lier markt gaan tegen 12 uur van de mannen die in een VARKENS kot kweken want dat staat daar toch maar leeg enkele duiven in kweken en naar lier markt 10 euro voor een duifje en als je dan verder gaat lopen ze achter je aan . 1maal geweest mij niet meer gezien . ( zeer veel geluk )

profile picture

Cassius62 wrote:
Daar is alles te koop maar wel alles voor in den diepvries

Dat klinkt wel héél negatief, Cassius...

Er worden wel degelijk klasseduiven aangeboden, maar die hebben dan wel hun prijs. Wat ik wou zeggen is dat je er moeilijk een hokje duiven kan kopen vanwege de prijs, maar aan de kwaliteit twijfel ik niet hoor...

profile picture
Last seen: 7 hours 28 min ago
371 posts since 28/07/2003

Boek van GJb lezen en dan haal je zo de goeie eruit !!

mvg
stef

profile picture
Last seen: 7 hours 54 min ago
149 posts since 10/11/2006

Tomba
U heeft misschien wel een beetje gelijk maar ik zou toch liever een lottobriefje invullen
daar kunt u misschien nog €5 winnen

profile picture
Last seen: 5 hours 29 min ago
1216 posts since 26/11/2005

Wat zijn dan wel de prijzen daar ? Zowat gemiddeld ??
(en wat dat boek van GJB betreft, zo'n boeken rangschik ik in de categorie waar de boekjes van mijn zoontje van bijna 3 jaar bij horen). Twisted Evil

profile picture

Mag toch tussen de 75 & 125 € rekenen, Kristof...

Trouwens, dat boek van GJB vind ik echt niet mis hoor. Is gewoon een correcte beschrijving van hedendaagse kampioenen-duiven. Wink
We moeten eerlijk blijven, GertJan is GertJan, maar hij kent wel iets van duiven hé, anders zou hij zo geen resultaten neerzetten. En neerschrijven wat je vaststelt bij topduiven, dat leest iedereen toch wel graag eens.
Mijn exemplaar werd reeds door een paar mensen gelezen.
Wel, kan je zeggen, iedereen vind het 'zever', maar toch willen ze het lezen. Dat zegt voldoende toch...

profile picture
Last seen: 3 days 20 hours ago
66 posts since 10/01/2010

Kristof,

Verleden jaar vroeg ik aan een fondliefhebber op Fugaré wat bij hem een jongske kost ;
Hij zei me heel gewoon 250 euro,ik bedankte hem.

Grt

profile picture
Last seen: 6 hours 45 min ago
1701 posts since 14/02/2008
Pigeon category: Long distance

Vragen staat vrij: krijgen is de kunst.

Als ik bekijk welke prijzen bons van maatschappijen gaan dan moet ik pas m'n wenkbrauwen fronsen.

Overal wordt er wel iets beters aangeboden.
Als je ze wil spelen is dat een goede oplossing om eens ander ras te testen tussen de jouwe.

Als je al zelf een paar betere hebt leg je volgens mij beter je centen samen voor iets 'uitzonderlijks'.
Tenminste als je echt 'top' wil.

Ik vind het eigenlijk bizar dat duivenmelkers wel geld over hebben voor een hok, eten, bijproducten, .... maar lastig beginnen doen als het gaat over de duiven die ze willen spelen.

profile picture

Hangt ervan af hé, Peter, hoeveel je kan spenderen. Maar als je 20 jongen koopt van 75 € om mee te spelen, dan zou ik dat geld liever bijeenhouden om iets te kopen om uit te kweken. Lijkt me dan een mooi bedrag...

Als je zelf weet hoeveel duiven je over kan houden, dan vind ik 250 € voor een jong véél geld...

profile picture
Last seen: 6 hours 45 min ago
1701 posts since 14/02/2008

1 jong kopen om te spelen van 1 liefhebber is volgens mij 'altijd' mis.
Maar goed. Misschien komt het uit een potentieel koppel, misschien ken je die persoon, ....

Ik ken iemand die een koppel eitjes kocht voor 250€ en die de duiver verder speelde en er een crack uit had.
Dus het was een goede beslissing.

Zelf heb ik ooit van hetzelfde hok nogal wat duiven bijgehaald en veel gekweekt, geselecteerd....
Het is gelukt.

Nu heb ik graag dat de duiven waaruit ik kweek zelf heel goed gevlogen hebben. Voor de duivinnen moet ik water bij de wijn doen. (ik speel zelf geen duivinnen) Dus dan moet de vader en liefst ook de moeder toch top zijn en dat mag een centje kosten. Allez dat kost een centje als je echt heel goede wil.

M'n opmerking was er vooral omdat ik merk dat mensen massa's duiven kweken, opleren, eten geven, .... dat kost altijd centen en dan weet ik soms vooraf. Het heeft helemaal geen zin: de basiskwaliteit is er niet.

Forum moderator
profile picture
Last seen: 16 hours 15 min ago
2572 posts since 15/11/2004

Ik heb er vorig jaar twee gekocht op Fugare, jonge duifjes van een fondliefhebber, rustig twee duivertjes uitgezocht en voor minder dan 75€/stuk.
Heb ze mee uitgelaten met mijn jonge en ze zitten er nu nog alletwee wat op zich al een succes is (provinciaals en nationaals gevlogen als jong).
Dus nu mogen ze zich gaan opmaken voor Libourne.

profile picture
Last seen: 3 days 10 hours ago
674 posts since 05/11/2006

Hallo Pipa team en initatiefnemers van Fugare;

Vorig jaar heb ik ook Fugare bezocht wat ik ook dit jaar weer zal doen.
Dus 18 februari zal ik er zeker zijn.

Het punt waar ik meezit is ik vorig jaar met enkele Nederlanders heb gesproken, deze Nederlanders die waren heftig geschrokken van de prijzen die gevraagd werden voor de jonge duifjes die daar aangeboden werden, ook over de "grote" van opzet van de beurs.

Zelf vind ik het ook vrij hoog de prijzen die gevraagd worden, maar ook de opzet zoals de eerste Fugare van start ging werd er door de nederlanders verwacht dat de beurs meer en meer duiven gericht was, de verwachting van Fugare 2011 werd vergeleken met de NL jaarlijkse beurs in Houten.
Also the Englische fanciers, tought about the "market" in Houten.

Daar worden jonge duifjes in grote getale aangeboden, door de gewone melkers, de betere melkers semi toppers en tophokken.
Op de Fugare waren duidelijk de sterkste en de tophokken aanwezig tegen prijzen die in houten maar een 3e of een 4e van de prijs zijn.

Fugare was vorig jaar een opzet van misschien één 4e van Houten, daarbij de standhouders in grote getale aanwezig waren om hun producten te promoten.

Natuurlijk moeten deze er zijn, echter November met de Nationale dagen en fugare in februari met vrijwel dezelfde standhouders die hun producten aan de man willen brengen.

Wil men Fugare in de toekomst interessant houden voor de gewone liefhebbers zal men denk ik een ander wending moeten geven aan de beurs, meer liefhebbers die hun duiven aanbieden tegen redelijke prijzen, groter van opzet zodat de standhouders met hun producten meer verspreid staan tussen de liefhebbers met hun duiven.

Fugare zou moeten kunnen uitgroeien tot een beurs die zich zou kunnen meten met de beurs in Houten, die een weerspiegeling is van de duivenmarkt in Lier, die kan uitgroeien tot een populaire beurs /markt als bijvoorbeeld de Balegemse duivenmarkt (rond de jaarwisseling krijg ik regelmatig vragen vanuit Engeland,Ierland tot zelfs vanuit zweden met de vraag wanneer er weer de Balegemse duivenmarkt is) zo populaire is deze.

Laat Fugare in de toekomst nog dichterbij de liefhebbers staan, maak van Fugare een top item waar ze in héél de wereld of toch dit halve wereld deel jaarlijks naar uitzien.
Top is een communicatie ruimte waar liefhebbers weer met elkaar spreken, waar gezellige onderonsjes gevormd word en dat vooral in dit "dode" deel van het jaar.

Ik wil absoluut niet negatief overkomen over Fugare, maar laat wel verstaan ik Fugare en haar toekomst een warm hart toe draag.
Jacob

profile picture
Last seen: 7 hours 41 min ago
1316 posts since 15/05/2007

Ik ben zelf 2 jaar geleden in Houten geweest en we waren op een uurtje of 2 volledig rond....
Ik weet niet waarom er meer duivenliefhebbers moeten zijn die er duiven moeten verkopen.

Als je iets wil hebben van een liefhebber dan contacteer je die en gaat langs bij huis vind ik persoonlijk...

Vorig jaar kon ik niet naar Fugare, dit jaar ga ik er naartoe.
Wat ga ik er zoeken? Ogen openhouden voor nieuwigheden en nog wat toebehoren zoals drinkenpotten en dergelijke aanschaffen.

gr
K

profile picture
Last seen: 8 hours 55 min ago
186 posts since 12/04/2011

hallo vrienden,

aangaande het onderwerp : DURE DUIVEN schreef ik een mail naar mijn vrienden .
Het ging ook over een recente door mij aangekochte duivin met een sublieme afstamming voor 180 eu
De duivin in kwestie heb ik CARPE DIEM genoemd ...
Zie hieronder de tekst van de bewuste mail( voor hen die iets willen leren )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
zelfs als ik een originele stamboom bezit van een aangeschafte duif dan nog maak ik er een digitale versie van voor mijn eigen bestand .
Het is gemakkelijk om door te sturen en mee verder te werken , omdat de gegevens over genomen worden bij het maken van een nieuwe stamboom van eventuele afstammelingen . Het bespaart je veel schrijfwerk . ( leve internet !! )
Maar daar wilde ik het niet over hebben . Dure duiven ....
Het is een actueel onderwerp de dag van vandaag .
Men zou kunnen denken dat een goede duif enorm veel centen moet kosten . Tenminste als je de barnum-reclame au surieux neemt op bvb. Pipa .
Het zou natuurlijk leuk zijn voor sommigen , moest het zo zijn , hoe meer je voor een duif betaalt , hoe beter . Maar zo werkt het niet . GELUKKIG MAAR !
De prijs die je voor een duif betaalt staat in geen enkele verhouding tot de waarde .
En als kleine liefhebber moet je niet wanhopen . Er zijn nog mogelijkheden om aan de
" goei " te geraken .
Ik neem mezelf als voorbeeld . Efkes terzijde vermelden dat ik al veel afstammelingen van dure duiven in huis heb gehad die vrolijk voorbij werden gevlogen door mijn eigen goeie oude soort van de " 19 " ; Maar goed ...
Ik zelf verkoop soms wel hier en daar een duifke aan vriendenprijs , en als je de centjes niet verbrast en er een spaarpotje mee aanlegt, kun je daar wel iets mee aanvangen .
Het spreekt vanzelf dat meestal de echte toppers onbereikbaar zijn en te veel kosten . Dus moeten we selectief te werk gaan en onze centen zo goed mogelijk besteden .
Dochters en zoons van toppers zijn soms ( en meestal ! ) veel goedkoper . Soms zitten er in een verkoop ook broers, zusters, halfbroers-zusters onder de afstammelingen van die ene echte stamduif of crack ;
En daar kan je iets mee doen en een koppel samenstellen die terug gaat naar de kampioen in kwestie .
Persoonlijk ga ik niet verder , naar bvb de kleinkinderen , want dat is al te veel verwaterd !
Als ik geen rechtstreekse afstammelingen kan kopen , dan pas ik .
Ik hou ook rekening met volgende zaken :
Ik koop het liefst een ingeteelde duif of anders 2 duiven waarmee ik dan aan inteelt doe ( zie hierboven )
Ik koop ook graag een duif uit een familie met veel cracks ; Een duif met een achtergrond, een geschiedenis, een duifke van adel, zeg maar ....
Zo zie je in de bijgevoegde stamboom dat het kan bewezen worden dat de roots van CARPE DIEM terug gaan naar enkele beroemde duiven zoals de SONY van HOUBEN en de WITTENBUIK van VANDENABEELE .
Het is nu niet dat ik daar specifiek naar op zoek ben .
Het is belangrijker dat de direkte ouders goed gepresteerd hebben . Maar ....het gebeurt soms dat een zijtak van een kampioenenfamilie zich plots ontpopt tot een nieuwe tak van toppers , soms door de inbreng van oordeelkundige kruisingen die de oude lijn aanvullen .
Het is zo'n beetje mijn stokpaardje om dat uit te pluizen en in het geval van CARPE DIEM zit ik met een ingeteelde WITTENBUIK duivin van generatie's ver waarvan de vader ( GOLDEN SULTAN ) en grootvader
( ZWARTE SULTAN ) echte cracks zijn . Om nog maar te zwijgen over de rest van de familie en voorvaderen .
De kans dat je met zo'n duivin verder kunt is dus heel groot , gewoon omdat ze het in haar en in haar genen draagt .
Haar moeder en grootmoeder gaven het ook door ; WAAROM ZOU ZIJ HET OOK NIET DOEN !??
Maar in mijn geval is er nog iets meer . Het is voor ingewijden geen geheim dat de kruising VANDENABEELE x KOOPMAN schitterende duiven ter wereld brengt met nog schitterender resultaten .
Er zijn voorbeelden legio . Te veel om hier op te noemen ( en ik ga geen boek schrijven... )
Het recentste voorbeeld is EAGLE EYE 300019/10 van de ceuninck - vanhoucke ; Hij is het produkt van een kruising DCVH x HC
( hans claeys -bezitter van 90% VDAB duiven );
Eagle eye won in 2010 in Nieuwpoort 12 op 12 met 2 x eerste prijs . Zijn afstamming ?
Vader : de wondere 317 uit Prange 540 ( koopman ) x Super Aske
Moeder : "Sabine " samenkweek met HC uit de " 34 " ( lijn WITTENBUIK VDAB ) x Erna ( zus 1e nationaal Montauban)
( KOOPMAN !! )
Filip Van De Walle uit Ursel bezit een crack , zijn " Geschelpten " 4144271/08 ( genoeg gekend ,denk ik .)
De " geschelpten " is een produkt van cadeaux's van de vrienden van Filip . Freddy De Jaegher, Astere Vergotte en HC.
Het is voor 75% een VANDENABEELE duif . Van de lijn van " De Geschelpten " bezit ik een paar duifkes zoals bvb
EMILY JANE 602/10 die zijn eigen zuster is en daar rond zou ik graag een lijn uit bouwen ....
In het verhaal komen uiteraard ook de KOOPMAN -PRANGE duiven van DCVH voor, maar
( EN NU KOMT HET ! ) ik heb iets te weinig VDAB om er tegen te koppelen .
In het vervolg van het verhaal zullen de inbreng van Filip Van De Walle , de KOOPMAN -PRANGE duiven
( met o.a. BROTHER MONTAUBAN en TAMARA KING ) en ....CARPE DIEM een hoofdrol spelen !
Beste vrienden , wellicht zijn er onder u mensen die in staat zijn om de TOPPER zelf te kopen . DOE HET DAN !!
Maar ik heb dit stukje geschreven voor de anderen , de minder begoeden ....
In elk geval kan iedereen er iets uit leren . Het kopen van " DE " crack is soms een kwestie van prestige .
Maar zelfs met een goed gevulde geldbeugel is het soms slimmer om er de kindjes van te kopen......
Het is en blijft toch wel een eeuwig zoeken , zelfs met een goed gevulde geldbeugel ....
Lissewege 8 februari 2012
Met vriendelijke groeten
roger casier

profile picture
Last seen: 9 hours 45 min ago
792 posts since 20/04/2005

Roger,

Zeer goed verwoord.
Het is trouwens zo dat bij ons thuis NIET de crack(Witterugge) die de lijn heeft verder gezet.
Maar wel zijn broer.(Theo Gilbert duiven in combinatie met Verbruggen)
Groeten
Georget

profile picture
Last seen: 3 days 10 hours ago
674 posts since 05/11/2006

Beste Roger,

Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan in uw leerzaam stukje:

Het wil zelfs niet altijd zeggen dat er uit diene TOPPER ook TOPPERS gekweekt worden daarvoor zit er ook de duivin /duiver voor iets tussen, en........het wil zelfs niets zeggen over de kweekwaarde van deze Topper.

Best Of All, zijt ge beter met jongen uit de rechtstreekse ouders van diene topper zij hebben hun kweekwaarde bewezen.

Zo blijven er hier de kwekers minimum 3jr aanwezig als er ene of meerdere duiven zich bewijzen, kunnen de ouders de waarde van het hok versterken.
Groeten Jacob