A A A
4 replies [Last post]
profile picture
Last seen: 1 day 11 hours ago
1241 posts since 15/05/2007
Pigeon category: Extreme long distance

De meeste kalenders zijn beschikbaar.
De twee nationale Chateauroux vluchten gooien nog maar eens de kalender een beetje voller.
Je hebt natuurlijk zelf het recht te kiezen welke vluchten je speelt.

Bij mij zal dit jaar enkel in teken staan van Barcelona. Normaal speel ik door de verhuis op het einde van het jaar
enkel met oude duiven. Hoe gaan jullie de Barcelona vliegers voorbereiden.
Speelt de nieuwe Chateauroux een rol in de voorbereiding of niet.

Ik zou voor de optie Nationale Bourges gaan en twee weken later een provinciale vlucht uit Chateauroux.

Nu kreeg ik afgelopen week van een collega liefhebber de raad om ze op de 2 nationaals uit Chateauroux in te korven.
Om toch iets meer km te doen en het gaat 2x om een nationale vlucht.
De tweede vlucht is echter op 12 juni, 3 weken voor de lossing van Barcelona.
Als deze vlucht uit Chateauroux door omstandigheden (uitstellen,slecht verloop,...) niet loopt zoals het hoort komt de rust voor Barcelona in gedrang.

Wat is jullie advies en welke vluchten zijn de voorbereiding dit jaar.

Comments

P B
profile picture
Last seen: 2 days 20 hours ago
791 posts since 15/08/2004

Ik denk dat 3 weken voor de lossing wel voldoende is hoor Koen.
Er zijn er die ook hun duiven voorbereiden via Montelimar of Cahors en daar ook resultaten mee halen.
Natuurlijk is alles afhankelijk van hoe die vluchten verlopen: bij een lichte voorbereiding ideaal, bij zware vlucht pech gehad.

Ikzelf was vroeger ook al afgestapt van Brive en dan Barca en deed 2 x chateauroux OVV. Op zich heb ik wel geen grote verschillen gezien tussen de beide voorbereidingen.

Wat ik later (ik speel nu geen Barcelona meer tot in 2013 wegens helemaal opnieuw beginnen) wel ga proberen is misschien eens het nederlandse systeem, waar veel melkers gewoon zelfs niet meer boven de 300 km gaan in de voorbereiding.
Reden: minder nachten mand, minder contact met andere duiven (besmetting), bij slechte vlucht "direct" thuis. Dit kan dan wel 3 of 4 keer een 300 km vlucht worden.

Groeten, Lieven

PS: alvast veel succes, gaat je topper van 2008/2009 terug mee? En hoe is het dan afgelopen met de moeder daarvan? Legt ze nog?

Forum moderator
profile picture
Last seen: 17 min 3 sec ago
2497 posts since 15/11/2004
Pigeon category: Long distance

Hier zal het ook Chateauroux worden als voorbereiding, dacht hem eerst Pau te laten vliegen maar ik mag niet.
Dus braaf luisteren, welke Chateauroux het gaan worden heb ik nog niet uitgemaakt en zal afhangen van de omstandigheden.

tim
profile picture
Last seen: 10 hours 44 min ago
2973 posts since 10/05/2004

tja, van pau naar barcelona, peter, dat is toch wat van het goeie teveel.

onze weduwnaars vliegen meestal brive en dan 5 weken thuis (wat daarom geen probleem is) of de provinciale angoulème de week voor cahors.

misschien maakt dat een verschil dat het bij ons allemaal 5-6-7-8-jaarse zijn. ervaring hebben ze dus genoeg.

profile picture
Last seen: 1 day 11 hours ago
1241 posts since 15/05/2007

P B wrote:
Ik denk dat 3 weken voor de lossing wel voldoende is hoor Koen.
Er zijn er die ook hun duiven voorbereiden via Montelimar of Cahors en daar ook resultaten mee halen.
Natuurlijk is alles afhankelijk van hoe die vluchten verlopen: bij een lichte voorbereiding ideaal, bij zware vlucht pech gehad.

Ikzelf was vroeger ook al afgestapt van Brive en dan Barca en deed 2 x chateauroux OVV. Op zich heb ik wel geen grote verschillen gezien tussen de beide voorbereidingen.

Wat ik later (ik speel nu geen Barcelona meer tot in 2013 wegens helemaal opnieuw beginnen) wel ga proberen is misschien eens het nederlandse systeem, waar veel melkers gewoon zelfs niet meer boven de 300 km gaan in de voorbereiding.
Reden: minder nachten mand, minder contact met andere duiven (besmetting), bij slechte vlucht "direct" thuis. Dit kan dan wel 3 of 4 keer een 300 km vlucht worden.

Groeten, Lieven

PS: alvast veel succes, gaat je topper van 2008/2009 terug mee? En hoe is het dan afgelopen met de moeder daarvan? Legt ze nog?

Lieven,
Hij gaat inderdaad terug mee ben benieuwd.
Heb er wel vorig jaar in het najaar 2 jongen uit gekweekt en nu in voorjaar 2x een duivin laten steken eieren van 1e keer gaan stilaan uitkomen de andere liggen van 5 maart.
Had hem gekoppeld vorig jaar aan een dochter van de Museeuw van Jimmy Brands, dit jaar heb ik hem tegen een kleindochter van Blauwe Vanoppen gezet.
Als alles goed gaat heb ik er dus 6 jongen van.

Wat de moeder betreft slecht nieuws dus, de hormonenkuur heeft niet geholpen, ze legde de laatste 2 keer telkens 1 klein eitje, nu dus niks meer.

Deze zomer probeer ik het nog 1x en anders zal ze even op de voliere blijven een jaartje rust.
Ze dood doen ga ik voorlopig zeker niet doen.

gr
K